" دانلود متن کامل پایان نامه ارشد – منبع: «صرافی زاده» و «پناهی»، ۱۳۸۰، ص ۲۳۲ – 2 " |
“
به طور کلی سیستم پردازش مبادلات از سطح عملیاتی سازمان حمایت میکند. یک سیستم پردازش رخداد، سیستمیکامپیوتری است و داد و ستدهای روزمره و روتین دار را که جهت انجام فعالیتهای سازمانی ضروری است ثبت میکند. کورتز[۷۸] (۱۹۹۵) عقیده دارد که “سیستم پشتیان عملیات به عنوان سیستمیکه مدیران را در مواردی چون وضعیت عملیاتی درونی و روابط مؤسسه با محیط بیرونی و پشتیبانی دیگر سیستمهای اطلاعاتی که تصمیم گیری را تسهیل میسازند، آگاه میسازد، میتوان در نظر گرفت” (ص ۱۰۲). رستمی(۱۳۷۵)، اهمیت سیستم پردازش مبادلات را بدین شرح بیان میکند:
سیستم پردازش تبادلات، بخش مهمیاز سیستم اطلاعات مدیریت را تشکیل میدهد، اکثر فعالیتهای روزمره MIS[79] جامع، از طریق سیستم پردازش عملیات اداره و اجرا میشوند. در صورت بروز مشکل، این سیستم پاسخگو خواهد بود. بهبودهای حاصله در کسب مزیتهای استراتژیک همانند، ارائه خدمات بهتر، محصول با کیفیت بالاتر و هزینه های کمتر اغلب مدیون بهبود در سیستم پردازش عملیات میباشد. (صص ۳۷ و ۳۸).
امروزه، تصور سازمان بدون سیستم پردازش عملیات دور از ذهن میباشد، چون اکثر سازمانها به اطلاعات عملیات روزمره خود نیازمند میباشند. “سیستمهای پشتیبان عملیات به پنج دسته تقسیم میشوند: ۱٫ سیستمهای فروش و بازاریابی ۲٫ سیستمهای تولید کارخانه ۳٫ سیستمهای مالی و حسابداری ۴٫ سیستمهای منابع انسانی ۵٫ انواع دیگر از سیستمآموزشها که با توجه به نوع خاص سازمان به کار گرفته میشود”. (برین[۸۰]، ۱۹۹۷، ص ۲۶۶). به طور کلی دو نوع سیستم پردازش عملیات (TPS) میتوان مشاهده کرد یکی، سیستمهای پردازش بهنگام و دیگری، سیستم پردازی دسته ای.
۱٫ سیستمهای پردازش بهنگام[۸۱] :
“در این نوع سیستمها ارتباط مستقیمیبین کاربر و برنامه های کاربردی وجود دارد و کاربر داده های مربوط به یک عمل یا معامله را وارد سیستم میکند و برنامه در مورد آن معامله پاسخ میدهد”(صرافی زاده و پناهی، ۱۳۸۴، ص ۲۰۴). در این نوع سیستم بین ورود داده، پردازش، بهنگام نمودن داده های ذخیره شده و ارائه گزارش بر اساس آن، فاصله زمانی وجود ندارد.
۲٫ سیستم پردازش دسته ای[۸۲]
مهدوی (۱۳۷۹) عقیده دارد که “در سیستم پردازش دسته ای داده های وارده به یک سیستم، در یک عملیات یا فایل تشکیل گروه میدهند و یکجا پردازش میشوند” (ص ۷۳).
اگر چه پردازش دسته ای نسبت به پردازش عملیات بهنگام، قدیمیتر و گاهی نیز کندتر است اما مزایایی نیز دارد و در برخی شرایط، نسبت به آن کارآمدتر میباشد. در عین حال از آنجایی که عملیات به صورت دسته ای پردازش میشوند، کنترل پردازش آن ها آسانتر میباشد.
۲ ـ ۴ـ ۶ ـ سیستم خبره یا هوشمند[۸۳] (ES)
“سیستمهای خبره، سیستمهای رایانه ای هستند که در بردارندهی برخی از تجارب و دانش تخصصی یک متخصص هستند. سیستمهای خبره بدین ترتیب از خبرگان تقلید کرده و به عنوان یک مشاور در یک حوزه یا حیطه دانش ویژه عمل میکنند” (راولی، ۱۳۷۹، ص ۱۱۱). سیستمهای خبره به عنوان سیستمهایی که بتوانند به جای انسان در فرایند تصمیمگیری به انتخاب بپردازند در اواخر دهه ۹۰ مطرح گردید. هدف اصلی این سیستمآموزشها جایگزینی ویژگیهای انسان خبره با نرمافزارهای هوشمند است، به طوری که بتوانند با طرح مسئله از سوی کاربر، آن را تحلیل و با بهره گرفتن از بخش دانش پایه خود بهترین راه حل را انتخاب نمایند. این سیستم ویژگیهای متعددی دارد. استایر و جورج[۸۴] (۱۹۹۸) ویژگیهای سیستم خبره را بدین شرح بیان میکنند که:
۱٫ سیستم خبره میتواند استدلال تصمیمات پیشنهادی خود را تشریح نماید: سیستم خبره میتواند تشریح کند که چگونه و چرا به یک تصمیم رسیده است و یا یک راه حلی ارائه نموده است که این یک ویژگی ارزشمند است.
۲٫ سیستم خبره میتواند رفتار هوشمندانه خود را نمایش دهد: این سیستم با جمع آوری یک سری داده میتواند ایده ها یا شیوه های جدید را برای حل مسائل ارائه نماید.
۳٫ استنتاج از روابط پیچیده: سیستمهای خبره میتوانند دادههای مربوط به شرایط فوقالعاده پیچیده را ارزیابی نموده، نتیجهگیری کرده و راه حل مسائل را پیدا کنند.
۴٫ سیستم خبرهی میتواند دانش کارشناسان را نگهداری کند: یک قابلیت منحصر به فرد سیستم خبره این است که میتواند از تجربه انسان که ممکن است گاهی فراموش شود استفاده نماید.
۵٫ کار در شرایط عدم اطمینان: یکی از مهمترین ویژگیهای سیستم خبره توانایی کار با معلوماتی است که کامل و یا کاملاَ دقیق نیست. سیستم خبره با بهره گرفتن از احتمالات، آمار و شهود با این نوع مسائل کار میکند (صص ۴۸۳ ـ ۴۸۴).
گرچه ویژگیهای مثبت سیستمهای خبره رو به فزونی است (بهان و هولمز، ۱۳۷۷) اما وجود چند نقطه ضعف ویژگیهای مثبت آن ها را محدود میکند از جمله این نقاط ضعف میتوان هزینه زیاد، کنترل دقیق و پیچیدگی زیاد، دشواری نگهداری سیستمهای خبره، عدم توسعه هوش سیستم خبره توسط خودشان، تخصصی بودن و محدود شدن به حل مسائل خاص را بر شمرد.
“سیستم خبره متشکل از نرمافزارهایی هستند که اطلاعات و دانش را ذخیره و مانند انسان نتیجه گیری و استنباط میکند. با اجزا تشکیلدهنده این سیستم عبارتند از: پایگاه دانش[۸۵]، ابزار استناج[۸۶]، ابزار تشریح و تفسیر[۸۷]، ابزار استفاده از پایگاه دانش[۸۸]، وسیله ارتباطی کاربر[۸۹] ” (صرافی زاده و پناهی، ۱۳۸۴، ص ۲۳۲).
سیستم یا ابزار استنتاج
ابزار تشریح و تفسیر
وسیله
ارتباطی کاربر
ابزار
استفاده از
پایگاه دانش
پایگاه دانش
کاربر
محققان
شکل ۲ ـ ۴ : اجزاء یک سیستم خبره
منبع: «صرافی زاده» و «پناهی»، ۱۳۸۰، ص ۲۳۲
۲ ـ ۵ ـ مدیریت و سیستمهای اطلاعات مدیریت
مدیران در محدوده وسیعی از تصمیمات نسبت به فن آوری اطلاعات و تصمیماتی، که برای موفقیت و بقای سازمان حیاتی هستند، گرفتار شده اند. امروزه در صد زیادی از سرمایه گذاریها در سازمانها برای اطلاعات صورت میگیرد و این امر، مدیران را با چالشهای جدیدی مواجه کردهاست. لوکاس[۹۰] (۲۰۰۰) اظهار میدارد که “در یک بررسی که اخیراًً در بین ۳۷۳ تا از مدیران آمریکایی اذعان داشتند که باید از رایانه و سیستم اطلاعات مدیریت در شغلشان استفاده کنند” (ص ۱۵).
به دلیل نفوذپذیری بیش از حد سیستمها و فن آوری اطلاعاتی، مدیران در تمام سطوح و در تمام نواحی
وظیفه ای سازمانی با این فن آوری در گیر هستند. اسپادیز و آنانیادیس[۹۱] (۲۰۰۵) عقیده دادند که:
مدیران با چالشهایی نظیر موارد زیر مواجه اند:
۱ ـ سازمانها در عصر اطلاعات با محیطی پیچیده تر و غیر قابل پیشبینی تر مواجه خواهند شد که مدیریت در این فضای ابهام آمیز نیازمند مهارتهای فوق العاده است.
۲ ـ کسب آمادگی برای به کار گیری تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مناسب با توجه به تغییرات سریع در فن آوریها .
۳ ـ انتخاب سیستمهایی برای حمایت از کلیه کارکنان، ذینفعان و سایر کسانی که از ارتباط رایانه ای در شغلشان استفاده میکند.
۴ ـ تأثیر بالقوه فن آوری اطلاعات بسیار زیاد است. در جامعه پیچیده امروز، دانش فن آوری اطلاعات برای آموزش افراد بویژه مدیران حرفه ای بسیار حیاتی است.
“
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-09-21] [ 11:50:00 ب.ظ ]
|