درآمد

 

 

 

فصل اول: کلیات پژوهش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقالات و پایان نامه ارشد

 

1-1- بیان مسأله

 

 

1-2-پیشینه پژوهش

 

1-3-حدود پژوهش

 

1-4-سوالات پژوهش

 

1-5- فرضیات پژوهش

 

1-6-اهداف پژوهش

 

1-7-خلاصه مراحل پژوهش

 

فصل دوم ـ تعاریف و نظریه­های زیباشناسی

 

2-1-زیباشناسی

 

2-2- تقسیم­بندی زیباشناسی

 

2-3-عناصرزیباشناسی ادبی

 

2- 3-1- لفظ

 

2- 3-2-معنا

 

2- 3-3-عاطفه

 

2- 3-3-1-معیارهای عاطفه

 

2-3-4- خیال

 

2-3-4-1-مضامین طیف و خیال در شعر کهن عرب

 

2-3-5-موسیقی

 

فصل سوم- زندگی امام علی (ع)

 

3-1-قدرت ادبی امیرالمؤمنین(ع)

 

3-2-سیمای بلاغت در ادبی عربی تا عصر امام علی(ع)

 

3-3-امام علی(ع)و تأثیر بر ادب عربی

 

فصل چهارم –تحلیل زیباشناسی خطبه­ها

 

4-1- خطبه طاووس

 

4-1-1-تحلیل خطبه طاووس

 

4-2-خطبه أشباح

 

4-2-1- تحلیل خطبه اشباح

 

4-3-خطبه قاصعه

 

4-3-1-تحلیل خطبه قاصعه

 

فصل پنجم : نتیجه­گیری و پیشنهادات

 

5-1- نتیجه­گیری

 

5-2-پیشنهاد پژوهش

 

منابع عربی وفارسی

 

 

چکیده عربی

 

چکیده انگلیسی

 

مقدمه

 

زیبا از مصدر زیبیدن دارای معانی همچون: زیبنده، شایسته، نیکو، جمیل خوش‌نما و آراسته است و زیبایی نیز یعنی حالت و کیفیت زیبا که عبارت است از نظم و هماهنگی که همراه عظمت و پاکی، در شیئی وجود دارد و عقل و تخیل و تمایلات عالی انسان را به تحسین وا می­دارد و لذت و انبساط پدید می­آورد و آن امری نسبی است. (معین، 1360: 1762) گویی از آن هنگام که بشر اندیشیدن و عاطفه وزیدن را آغاز کرده است هنرنمایی و روی آوردن به زیبایی را آغاز کرده است در تعریف زیبایی نظرهای متعددی ارائه شده است و شاید بتوان آن را حقیقتی قابل ادراک اما تعریف ناپذیر دانست و نقطه مشترک همه این تعاریف به مطلوب و خواستنی بودن زیبایی در نظر همه انسانها ختم می‌شود و نهج‌البلاغه را می‌توان به عنوان یک منبع اصیل زیباشناختی معرفی کرد که از آغاز پدیدار شدنش بر غنای ادبیات عربی افزوده است و همه بزرگان علم و ادب از سرچشمه آن نوشیده‌اند و این اثر گران سنگ هم از جهت محتوا غنی می‌باشد و هم هماهنگی کامل میان لفظ و معنا وجود دارد و سرشار از تصویر آفرینی و واقعیت‌های جهان هستی می‌باشد و کلام امیرالمومنین علی(ع) آمیخته با فصاحت و بلاغت و جاذبه‌های لفظی و تعبیری و عبرت‌آموزی از گذشتگان و یادآوری مرگ و قیامت و موسیقی دلنشین است و چنان در جان مخاطب می‌نشیند که او می‌پندارد می‌تواند چون کلام مولا بیاورد. اما این مخاطب را یارای قلم فرسایی نیست از آنجایی که کلام مخیل جانها را بر می‌انگیزد و ذهن را وادار به همانندسازی می‌کند و موسیقی نیز ابزاری برای القای معانی می‌باشد و معنا را زیباتر جلوه می‌دهد و عاطفه نیز مخاطب را با متن همراه می‌سازد؛ از آنجا که تک تک کلمات و جملات نهج البلاغه از جنبه زیبایی بی نظیر و در القای معانی تأثیر ژرف دارند و این زیبایی وشکوه در رساندن معانی خطبه­ها کمک شایانی می­کنند لذا پژوهشگر در این پژوهش در صدد بررسی عناصر زیبایی ادبی در سه خطبه از خطبه­های نهج البلاغه بر­آمده است و از میان خطبه­های مختلف که هر کدام دارای جایگاه ویژه­ای در معنا و زیبایی هستند سه خطبه طاووس، اشباح و قاصعه بخاطر اهمیت و تأثیری که عناصر زیبایی شناسی (لفظ، معنا، خیال، موسیقی و عاطفه)در زیبایی این خطبه­ها دارند، انتخاب شده و مورد تحلیل و بررسی قرار می­گیرند و در صور خیال به بررسی انواع تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه و شیوه­های ارائه آن توسط حضرت؛ در لفظ و معنا به هماهنگی میان آن­ها و کاربرد صحیح واژگان؛ در موسیقی به انواع سجع، جناس و کلمات آهنگین و در  عاطفه به تأثیری که شیوه­های مختلف ارائه سخن بر جان­ها می­گذارد می­پردازیم.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...