دانلود پایان نامه ارشد : بررسی زیبایی شناسی خطبه های طاووس، أشباح و قاصعه |
درآمد
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- بیان مسأله
1-2-پیشینه پژوهش
1-3-حدود پژوهش
1-4-سوالات پژوهش
1-5- فرضیات پژوهش
1-6-اهداف پژوهش
1-7-خلاصه مراحل پژوهش
فصل دوم ـ تعاریف و نظریههای زیباشناسی
2-1-زیباشناسی
2-2- تقسیمبندی زیباشناسی
2-3-عناصرزیباشناسی ادبی
2- 3-1- لفظ
2- 3-2-معنا
2- 3-3-عاطفه
2- 3-3-1-معیارهای عاطفه
2-3-4- خیال
2-3-4-1-مضامین طیف و خیال در شعر کهن عرب
2-3-5-موسیقی
فصل سوم- زندگی امام علی (ع)
3-1-قدرت ادبی امیرالمؤمنین(ع)
3-2-سیمای بلاغت در ادبی عربی تا عصر امام علی(ع)
3-3-امام علی(ع)و تأثیر بر ادب عربی
فصل چهارم –تحلیل زیباشناسی خطبهها
4-1- خطبه طاووس
4-1-1-تحلیل خطبه طاووس
4-2-خطبه أشباح
4-2-1- تحلیل خطبه اشباح
4-3-خطبه قاصعه
4-3-1-تحلیل خطبه قاصعه
فصل پنجم : نتیجهگیری و پیشنهادات
5-1- نتیجهگیری
5-2-پیشنهاد پژوهش
منابع عربی وفارسی |
چکیده عربی
چکیده انگلیسی
مقدمه
زیبا از مصدر زیبیدن دارای معانی همچون: زیبنده، شایسته، نیکو، جمیل خوشنما و آراسته است و زیبایی نیز یعنی حالت و کیفیت زیبا که عبارت است از نظم و هماهنگی که همراه عظمت و پاکی، در شیئی وجود دارد و عقل و تخیل و تمایلات عالی انسان را به تحسین وا میدارد و لذت و انبساط پدید میآورد و آن امری نسبی است. (معین، 1360: 1762) گویی از آن هنگام که بشر اندیشیدن و عاطفه وزیدن را آغاز کرده است هنرنمایی و روی آوردن به زیبایی را آغاز کرده است در تعریف زیبایی نظرهای متعددی ارائه شده است و شاید بتوان آن را حقیقتی قابل ادراک اما تعریف ناپذیر دانست و نقطه مشترک همه این تعاریف به مطلوب و خواستنی بودن زیبایی در نظر همه انسانها ختم میشود و نهجالبلاغه را میتوان به عنوان یک منبع اصیل زیباشناختی معرفی کرد که از آغاز پدیدار شدنش بر غنای ادبیات عربی افزوده است و همه بزرگان علم و ادب از سرچشمه آن نوشیدهاند و این اثر گران سنگ هم از جهت محتوا غنی میباشد و هم هماهنگی کامل میان لفظ و معنا وجود دارد و سرشار از تصویر آفرینی و واقعیتهای جهان هستی میباشد و کلام امیرالمومنین علی(ع) آمیخته با فصاحت و بلاغت و جاذبههای لفظی و تعبیری و عبرتآموزی از گذشتگان و یادآوری مرگ و قیامت و موسیقی دلنشین است و چنان در جان مخاطب مینشیند که او میپندارد میتواند چون کلام مولا بیاورد. اما این مخاطب را یارای قلم فرسایی نیست از آنجایی که کلام مخیل جانها را بر میانگیزد و ذهن را وادار به همانندسازی میکند و موسیقی نیز ابزاری برای القای معانی میباشد و معنا را زیباتر جلوه میدهد و عاطفه نیز مخاطب را با متن همراه میسازد؛ از آنجا که تک تک کلمات و جملات نهج البلاغه از جنبه زیبایی بی نظیر و در القای معانی تأثیر ژرف دارند و این زیبایی وشکوه در رساندن معانی خطبهها کمک شایانی میکنند لذا پژوهشگر در این پژوهش در صدد بررسی عناصر زیبایی ادبی در سه خطبه از خطبههای نهج البلاغه برآمده است و از میان خطبههای مختلف که هر کدام دارای جایگاه ویژهای در معنا و زیبایی هستند سه خطبه طاووس، اشباح و قاصعه بخاطر اهمیت و تأثیری که عناصر زیبایی شناسی (لفظ، معنا، خیال، موسیقی و عاطفه)در زیبایی این خطبهها دارند، انتخاب شده و مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرند و در صور خیال به بررسی انواع تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه و شیوههای ارائه آن توسط حضرت؛ در لفظ و معنا به هماهنگی میان آنها و کاربرد صحیح واژگان؛ در موسیقی به انواع سجع، جناس و کلمات آهنگین و در عاطفه به تأثیری که شیوههای مختلف ارائه سخن بر جانها میگذارد میپردازیم.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-09] [ 07:30:00 ب.ظ ]
|