2-2-4  مزایای استفاده از معماری سرویس گرا 17

 

 

2-2-4-1  استفاده مجدد. 17

 

 

2-2-4-2  کاهش هزینه در یکپارچه سازی.. 19

 

 

2-2-4-3  چابکی کسب و کار 19

 

 

2-2-5  وب سرویس… 20

 

 

2-2-5-1  انتخاب و کشف وب سرویس… 21

 

 

2-2-6  ترکیب وب سرویس‌ها 23

 

 

2-2-6-1  سرویس مرکب.. 24

 

 

2-2-6-2   BPEL. 24

 

 

2-2-6-3  چرخه حیات سرویس مرکب.. 25

 

 

2-2-6-4  ساختارهای ترکیب وب سرویس… 29

 

 

2-2-6-5  محدودیت‌ها در ترکیب وب سرویس‌ها 32

 

 

2-2-7  معیارهای کیفیت سرویس… 33

 

 

2-2-7-1  انواع معیارهای کیفیت سرویس… 35

 

 

2-3  کارهای مرتبط.. 36

 

 

2-3-1  چارچوب Boumhamdi و Jarir 36

 

 

2-3-2  چارچوب DynamiCoS 37

 

 

2-3-3  دیدگاه Chan و Lyu 39

 

 

2-3-4  دیدگاه Yang و Chun-Hung 39

 

 

2-3-5  چارچوب METEOR 40

 

 

2-3-6  چارچوب SODIUM 41

 

 

2-3-7   دیدگاه Yau و Yin 42

 

 

2-3-9  چارچوب WSSR_Q 43

 

 

2-3-10  رویکرد WSMX 45

 

 

2-3-11  دیدگاه Chaari و Badr و Biennier 45

 

 

2-3-12  دیدگاه MOGA 46

 

 

۲-۳-۱۳  جمع بندی از کارهای مرتبط.. 46

 

 

فصل 3 : .. 49

 

 

3-1 مقدمه. 50

 

 

3-2 معماری ارائه داده شده 50

 

 

3-2-1  درخواست سرویس… 52

 

 

3-2-2  انتخاب سرویس‌های کاندید. 52

 

 

3-2-3  رویکرد ترکیب وب سرویس‌ها 55

 

 

3-3  فرمول بندی و بی مقیاس سازی معیار‌های کیفیت سرویس… 56

 

 

3-4  محاسبه میزان برازندگی یک سرویس مرکب.. 58

 

پایان نامه

 

 

3-5 رویکرد‌های فرا مکاشفه‌ای.. 67

 

 

3-5-1  نمایش جواب مسئله. 67

 

 

3-5-2  رویکرد ژنتیک… 68

 

 

3-5-2-1  ساختار كلی الگوریتم ژنتیك… 69

 

 

3-5-2-2  مفاهیم کلیدی الگوریتم ژنتیک… 71

 

 

3-5-2-2-1  ایجاد جمعیت اولیه. 71

 

 

3-5-2-2-2  عملگر‌های ژنتیک… 71

 

 

3-5-2-2-3  انتخاب.. 73

 

 

3-5-2-2-4  تابع برازش… 74

 

 

3-5-3  رویکرد رقابت استعماری.. 74

 

 

3-5-3-1  شکل دهی امپراطوری‌های اولیه. 75

 

 

3-5-3-2  حرکت مستعمره‌ها به سمت امپریالیست.. 77

 

 

3-5-3-3  جابه جایی موقعیت مستعمره و امپریالیست.. 79

 

 

3-5-3-4  قدرت کل یک امپراطوری.. 80

 

 

3-5-3-5  رقابت استعماری.. 80

 

 

3-5-4  رویکرد جریان آب.. 82

 

 

3-5-4-1  عملگرهای جریان آب.. 84

 

 

3-5-4-1-1  ایجاد جمعیت اولیه. 85

 

 

3-5-4-1-2  انشعاب و حرکت جریان آب.. 85

 

 

3-5-4-1-3  ادغام جریان‌ها 88

 

 

3-5-4-1-4  تبخیر و بارش… 89

 

 

3-5-4-1-5  جستجوی همسایگی.. 89

 

 

فصل 4 : .. 91

 

 

4-1  مقدمه. 92

 

 

4-2  تنظیم پارامتر رویکرد های فرا مکاشفه‌ای.. 92

 

 

4-3  ارزیابی و کارایی رویکردها 96

 

 

4-4  مشاهده نتایج.. 98

 

 

4-4-1: تأثیر افزایش تعداد سرویس‌های انتزاعی بر زمان اجرای رویکردهای ارائه داده شده 98

 

 

4-4-2  تأثیر افزایش تعداد سرویس‌های واقعی بر زمان اجرای رویکردهای ارائه داده شده 101

 

 

4-4-3  مقایسه کارایی رویکرد های فرا مکاشفه‌ای و روش دقیق.. 102

 

 

4-4-4  مقیاس پذیری.. 105

 

 

4-4-5  کارایی.. 106

 

 

فصل 5 : .. 107

 

 

5-1  مقدمه. 108

 

 

5-2  مزایای رویکرد ارائه شده 109

 

 

5-3  عملکرد رویکرد های ارائه شده 110

 

 

5-4  تحقیقات آتی.. 112

 

 

منابع و مآخذ. 113

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست شکل‌ها

 

 

 

 

 

شکل 1-1: سه لایه اصلی در معماری سرویس گرا 3

 

 

شکل 1-2 : ترکیب سرویس‌ها بر مبنای معیارهای کیفیت سرویس… 5

 

 

شکل 1-3 : مراحل انجام تحقیق.. 9

 

 

شکل 2-1 : محیط کسب و کار سرویس گرا 17

 

 

شکل 2-2 : استفاده مجدد از وب سرویس‌ها در معماری سرویس گرا 18

 

 

شکل 2-3 : چابکی کسب و کار در معماری سرویس گرا 20

 

 

شکل 2-4 : ترکیب وب سرویس‌ها در جریان کاری.. 24

 

 

شکل 2-5 : چرخه حیات سرویس مرکب.. 26

 

 

شکل 2-6 : ساختارهای ترکیب وب سرویس‌ها در جریان‌های کاری.. 30

 

 

شکل 2-7 : ترکیب وب سرویس‌ها به همراه ساختارشان. 32

 

 

شکل 2-8 : معیارهای کیفیت سرویس… 34

 

 

شکل 2-9 : فرایند کلی چارچوب Boumhamdi و Jarir. 36

 

 

شکل 2-10 : فرایند کلی چارچوب DynamiCoS. 38

 

 

شکل 2-11 : فرایند کلی رویکرد انتخاب و رتبه بندی سرویس بر مبنای معیارهای کیفی.. 43

 

 

شکل 2-12 : چارچوبی برای انتخاب و رتبه بندی وب سرویس‌ها با در نظر گرفتن کیفیت سرویس… 44

 

 

شکل 3-1 : معماری پیشنهادی برای ترکیب پویای سرویس‌های وب مبتنی بر نیازهای کیفی کاربران. 51

 

 

شکل 3-2 : شبه کد مربوط به معماری پیشنهادی.. 54

 

 

شکل 3-3 : ارزش مجموع معیار‌های کیفی با توجه به ساختار‌های مختلف.. 60

 

 

شکل 3-4 : نمای ساده شده از ارزش مجموع معیار‌های کیفی.. 61

 

 

شکل 3-5 : نحوه نمایش جواب‌ها در رویکرد‌های فرا مکاشفه‌ای.. 67

 

 

شکل 3-6 : ساختار كلی الگوریتم ژنتیك… 70

 

 

شکل 3-7 : مثالی از نحوه عملکرد تقاطع دو نقطه‌ای.. 72

 

 

شکل 3-8 : اجزای تشکیل دهنده یک کشور (معیار‌های کیفیت سرویس) 76

 

 

شکل 3-9 : عملگرهای همانند سازی و جستجوی همسایگی.. 79

 

 

شکل 3-10: تغییر جای استعمارگر و مستعمره 80

 

 

شكل ‏3-11: کل امپراطوری،پس از تغییر موقعیت‌ها 80

 

 

شكل 3-12 : شمای کلی رقابت استعماری.. 81

 

 

شکل 3-13 : شبه کد مربوط به الگوریتم فرا ابتکاری رقابت استعماری.. 82

 

 

شکل 3-14: نمای کلی رویکرد جریان آب.. 83

 

 

شکل 3-15 : عملگر تقاطع یکنواخت پارامتری در رویکرد جریان آب.. 86

 

 

شکل 3-16 : نحوه عملکرد عملگر جهش در رویکرد جریان آب.. 87

 

 

شکل 3-17 : نحوه عملکرد عملگر جستجو همسایگی.. 90

 

 

شکل4-1 : روند تغییرات زمان محاسباتی رویکردهای فرا مکاشفه‌ای با افزایش تعداد سرویس‌های انتزاعی.. 100

 

 

شکل4-2 : روند تغییرات زمان محاسباتی رویکردهای فرا مکاشفه‌ای با افزایش تعداد سرویس‌های واقعی.. 102

 

 

شکل4-3 :روند تغییرات زمان محاسباتی رویکردهای فرا مکاشفه‌ای و روش دقیق در مسائل با مقیاس کوچک… 104

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول

 

 

جدول 3-1 : نمادهای بکار رفته در شبه کد و توضیحات مربوط به هر یک از آن‌ها 54

 

 

جدول 3-2 : توابع محاسبه ارزش مجموع هر یک از معیار‌های کیفی با ساختار‌های مختلف.. 59

 

 

جدول3-3 : مقادیر معیارهای کیفی برای وب سرویس‌های مختلف.. 62

 

 

جدول 3-4 : مجموع ارزش ماکسیمم و مینیمم معیار‌های کیفیت سرویس… 64

 

 

جدول 3-5 : مقادیر بی مقیاس شده مجموع ارزش معیار‌های کیفیت سرویس… 65

 

 

جدول 3-6 : وزن‌های تعیین شده توسط کاربر برای هر یک از معیار‌های کیفیت سرویس… 66

 

 

جدول 3-7 : مجموع ارزش نهایی هر یک از معیارهای کیفیت سرویس در یک سرویس مرکب.. 66

 

 

جدول 4-1 : سطوح مختلف فاکتورهای در نظر گرفته شده برای رویکرد‌های فرا مکاشفه‌ای.. 93

 

 

جدول 4-2 : مقادیر برگزیده برای فاکتورهای در نظر گرفته شده برای رویکرد‌های فرا مکاشفه‌ای.. 94

 

 

جدول 4-3 : معیارهای کیفیت سرویس به همراه توضیحات هر یک از آن‌ها 98

 

 

جدول 4-4 : میزان برازندگی رویکرد های فرا مکاشفه‌ای با افزایش تعداد سرویس‌های انتزاعی.. 99

 

 

جدول 4-5 : میزان برازندگی رویکرد های فرا مکاشفه‌ای با افزایش تعداد سرویس‌های واقعی.. 101

 

 

جدول 4-6 : مقایسه میزان برازندگی رویکردهای فرا مکاشفه ای و روش دقیق در مسائل با مقیاس کوچک… 103

 

 

 

 

 

1-1  مقدمه

 

 

امروزه سازمان‌ها به دلیل افزایش جریان اطلاعات در محیط‌های داخل و خارج سازمان و مدیریت این جریان اطلاعات به ناچار باید از مزایای فناوری اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی استفاده نمایند. این گونه سیستم‌ها باید با سایر سیستم‌های اطلاعاتی در بخش‌های مختلف سازمان در تعامل و ارتباط باشند. برای دست‌یابی به یکپارچگی در سطح وسیع، سیستم‌های اطلاعاتی باید قابلیت‌هایی نظیر : انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری و سازگاری سیستم‌های قدیمی با سیستم جدید را دارا باشند. معماری سرویس گرا[1] (SOA) الگوی جدیدی را در پیاده سازی سیستم‌های اطلاعاتی ارائه می‌دهد و این امکان را به توسعه‌دهندگان سیستم‌ها می‌دهد تا بیشتر تمرکزشان به تحقق ویژگی‌هایی باشد که سازمان‌ به آن‌ها نیاز دارد و این امر توسط پروتکل‌های ارتباطی استاندارد، واسط‌های کاربر، جریان‌های کاری و خدمات مدیریت زیرساخت‌ها صورت می‌پذیرد [2].

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...