1-1. بخش اوّل: کلّیات…………………………………………………………………………………………………………………….. 3

 

1-1-1.  طرح مسأله………………………………………………………………………………………………………………….. 3

 

1-1-2.  سؤال­های تحقیق………………………………………………………………………………………………………… 4

 

1-1- 2-1. سؤال اصلی……………………………………………………………………………………………………….. 4

 

1 -1-2-2. سؤال­­های فرعی……………………………………………………………………………………………….. 4

 

1-1-3. ضرورت انجام تحقیق…………………………………………………………………………………………………… 5

 

1-1-4. پیشینه­ی انجام تحقیق………………………………………………………………………………………………… 6

 

1-1-5. فرضیه­ها و خطوط راهنمای بحث………………………………………………………………………………. 8

 

1-1-6. هدف­ها ………………………………………………………………………………………………………………………… 8

 

1-2. بخش دوم: روش انجام تحقیق و قلمرو آن…………………………………………………………………………… 9

 

1-2-1. مقدّمه……………………………………………………………………………………………………………………………. 9

 

1-2-2. روش تحلیل گفتمان…………………………………………………………………………………………………. 10

 

1-2-3. نقد و ارزیابی روش تحلیل گفتمان………………………………………………………………………….. 12

 

1-3. بخش سوم: ساماندهی تحقیق…………………………………………………………………………………………….. 13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عنوان                                                                                                                          صفحه

 

 

  1. فصل دوم: تحلیل فضای فکری اجتماعی حاکم بر عصر مشروطه

 

2-1. بخش اوّل: ایران در آستانه­ی تغییر……………………………………………………………………………………. 14

 

2-1-1. خودباختگی در برابر غرب………………………………………………………………………………………… 15

 

2-1-2. آغاز تحوّلات اجتماعی در ایران……………………………………………………………………………….. 21

 

2-1-3. پیدایش مدارس جدید در ایران……………………………………………………………………………….. 21

 

2-1-4. رواج انتشار روزنامه­ها و جراید………………………………………………………………………………….. 22

 

2-1-5. تأسیس دارالفنون و سفرنامه­­های فرنگ…………………………………………………………………… 28

 

2-2. بخش دوم: مشروطه و روشنفکری………………………………………………………………………………………. 28

 

2-2-1. مفهوم روشنفکری……………………………………………………………………………………………………… 29

 

2-2-2. خاستگاه مفهوم روشنفکری………………………………………………………………………………………. 30

 

2-2-3. روشنفکری در مشروطه…………………………………………………………………………………………….. 32

 

 

 

 

  1. فصل سوم: شعر طنز و معروف­ترین شاعران طنزپرداز عصر مشروطه

 

3-1. بخش یکم: شعر طنز ………………………………………………………………………………………………………….. 38

 

3-1-1. کلّیات…………………………………………………………………………………………………………………………. 38

 

3-1-2.تعریف طنز………………………………………………………………………………………………………………….. 39

 

3-1-3. نگاهی به جایگاه طنز در ادبیّات پیش از مشروطیّت……………………………………………… 40

 

3-2. بخش دوم: معروف­ترین شاعران طنز­پرداز عصر مشروطه…………………………………………………. 44

 

3-2-1. ایرج­میرزا……………………………………………………………………………………………………………………. 45

 

3-2-2. سیّد اشرف­الدّین قزوینی( نسیم شمال)………………………………………………………………….. 48

 

3-2-3. میرزاده­ عشقی…………………………………………………………………………………………………………… 51

 

 

 

عنوان                                                                                                                          صفحه

 

3-2-4. عارف قزوینی……………………………………………………………………………………………………………… 53

 

3-2-5. میرزا علی اکبرخان دهخدا……………………………………………………………………………………….. 55

 

3-2-6. ادیب­الممالک فراهانی ……………………………………………………………………………………………… 57

 

3-2-7. ابوالقاسم لاهوتی……………………………………………………………………………………………………….. 60

 

3-2-8. ملک­الشّعرای بهار………………………………………………………………………………………………………. 62

 

3-2-9. فرّخی یزدی……………………………………………………………………………………………………………….. 65

 

 

 

 

  1. فصل چهارم:تحلیل گفتمان مفاهیم اساسی طنز در شعر مشروطه

 

4-1. بخش اوّل: تحلیل گفتمان و شاخص­ها………………………………………………………………………………. 69

 

پایان نامه و مقاله

 

4-1-1. شاخص­های تحلیل گفتمان………………………………………………………………………………………. 70

 

4-1-1-1. واژگان (منفی – مثبت)………………………………………………………………………………….. 70

 

4-1-1-2.  قطب‌بندی ( غیرسازی)………………………………………………………………………………… 70

 

4-1-1-3.  پیش­فرض‌ها…………………………………………………………………………………………………… 71

 

4-1-1-4. دلالت‌های ضمنی شعر (تلقین و تداعی)……………………………………………………… 71

 

4-2. بخش دوم: تحلیل گفتمان مسائل اساسی طنز در شعر معروف­ترین شاعران مشروطه….. 71

 

4-2-1. ایرج­میرزا……………………………………………………………………………………………………………………. 71

 

4-2-2. سیّد اشرف­الدّین حسینی…………………………………………………………………………………………. 74

 

4-2-3. میرزاده­ عشقی…………………………………………………………………………………………………………… 81

 

4-2-4. عارف قزوینی……………………………………………………………………………………………………………… 86

 

4-2-5. میرزا علی اکبرخان دهخدا……………………………………………………………………………………….. 89

 

 

 

 

 

عنوان                                                                                                                          صفحه

 

4-2-6. ادیب­الممالک فراهانی……………………………………………………………………………………………….. 92

 

4-2-7. ابوالقاسم لاهوتی……………………………………………………………………………………………………….. 96

 

4-2-8. ملک­الشّعرای بهار………………………………………………………………………………………………………. 99

 

4-2-9. فرّخی یزدی……………………………………………………………………………………………………………. 105

 

4-2-10. جدولِ برآیند گفتمان کلان حاکم بر شعر طنز در عصر مشروطه…………………… 109

 

 

 

 

  1. فصل پنجم: جمع­بندی و نتیجه­گیری

 

5-1. مشروطیت و قانون­گرایی…………………………………………………………………………………………………… 110

 

5-2. آزادی و استبدادستیزی……………………………………………………………………………………………………. 112

 

5-3. مساوات و نقد فاصله­ی طبقاتی………………………………………………………………………………………… 113

 

5-4. زن متجدّد و زن سنّتی…………………………………………………………………………………………………….. 115

 

5-5. میهن پرستی و مقابله با نفوذ استعمار…………………………………………………………………………….. 116

 

5-6. تأکید بر تجدّد، عقل­گرایی و خرافه­زدایی……………………………………………………………………….. 117

 

5-7. نتیجه­گیری………………………………………………………………………………………………………………………… 119

 

فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 121

 

چکیده

 

عصر مشروطه به عنوان اوّلین گام و خیز جامعه­ی ایرانی بر اساس اندیشه­های نوین جریان روشنفکری یکی از برجسته‌ترین ادوار طنز در ایران از ابتدای پیدایش تا کنون به حساب می‌آید بنابراین شناخت دقیق ادبیّات طنز این دوره­ی و تحلیل گفتمان حاکم بر آن ضرورت تام دارد و این امر از آنجا ناشی می‌شود که حوزه­های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایرانِ کنونی ما همچنان دستخوش اهداف و تلاش­های جریان روشنفکری است و تحلیل دقیق اوضاع کنونی ما و حرکت به سوی آینده، جز با شناخت عناصر ماهوی و گفتمانی عصر مشروطه امکان­پذیر نخواهد­بود. بنابراین می‌توان گفت که بررسی اشعار و طنز این دوره می‌تواند راهگشایی برای شناختی دقیق از ابتدای تحولات یک قرن اخیر در ایران باشد.

 

بررسی و تحلیل گفتمان سوژه­ها و مفاهیم اساسی طنز در شعر مشروطه، به دلیل اهمیّت تأثیر­گذاری این سرودها بر تاریخ سیاسی و اجتماعی کشور است. هدف از این پژوهش، بررسی و تحلیل اصلی­ترین مفاهیم و سوژه­هایی است که در شعر طنز مشروطه وجود دارد و همچنین تأثیر آن بر فضای سیاسی اجتماعی ایران. در این پژوهش از روش تحلیل گفتمان استفاده شده ­است و از بررسی مفاهیم حاکم بر گفتمان شعر مشروطه این نتیجه گرفته می‌شود که میان گفتمان‌های استبدادی و آزادی، مساوات و فاصله­ی طبقاتی، زن متجدّد و زن سنّتی، میهن­پرستی و نفوذ استعمار، عقل­گرایی و خرافه، تغییری اساسی دیده می­شود و همین اختلاف نظرها، موجب پویایی و حرکت طنز در عصر مشروطه ­می­گردد. در نهایت مشخّص می­گردد که مفاهیمی چون تجدّد، عقل­گرایی، میهن­پرستی، مساوات، مشروطیّت، قانون­گرایی و … از جمله مهم­ترین مضامینی است که شاعران طنز­پرداز عصر مشروطه، در شعر خود بدان پرداخته­اند.

 

واژگان کلیدی: شعر، طنز، مشروطیت، آزادی و قانون گرایی.

 

مقدّمه

 

بررسی و تحلیل گفتمان سوژه­ها و مفاهیم اساسی طنز در شعر مشروطه، از جوانب متعدّدی دارای اهمیّت است. شعر مشروطه تجلّی ذهنیّت­ها، باورها، ارزش­ها و آرمان­­های نخبگان جامعه­ی ایرانی برای  تحوّل و عبور از کاستی­ها و مشکلاتی است که ایرانِ عصر قاجار با آن روبه­رو بوده­است.

 

در قرن نوزدهم میلادی که تمدّن ایرانی – اسلامی به مرحله­ای از انحطاط در ساحات مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می­رسد و جامعه در زیر سایه­ی سنگین بی­تدبیری­ها و خودپرستی­هایِ حُکّام مستبد، در فلاکت و ناامنی دست­و­پا می­زند، چراهای متعدّدی در ذهن اندیشمندان ایرانی درخصوص عقب‌ماندگی­ها و کاستی­ها شکل می­گیرد. نیم­نگاهی به گذشته­ی باشکوه ایران باستان، شکوفایی تمدّن ایرانی در قرن چهارم و پنجم هجری، پس از ورود اسلام به ایران و دوران صفویه، نخبگان جامعه­ی ایرانی را با توجّه به چیرگی قدرت صنعتی اروپایِ مُدرن پس از انقلاب صنعتی که ایرانی­ها طعم تلخ آن را اوّلین بار در شکست از روس­ها چشیده­ بودند، بر ضرورتِ گذار از وضعیّت آن روز متوافق کرد.

 

نهضت مشروطیّت محصول تحوّل­خواهی ایرانیان در سال 1285 هجری شمسی بود. در این وضع نابسامان، ادبیّات همچون همیشه، نقش پُررونقی را در حرکت جامعه­ی ایرانی از وضعیّت موجود به نقطه­ی مطلوب بازی می­کند و بسیاری از منوّرالفکر­ها برای ترویج عقاید و اندیشه­های خود و انتقاد از ساختارهای فرهنگی و سیاسی حاکم، رو به ادبیّات می­آورند و با تکیه بر زبان ساده­ی ادبیّات و نزدیک به توده­های مردم، سعیِ وافری را برای پیشبرد اهداف مشروطه انجام می­دهند. شناخت ادبیّات این دوران و به­خصوص شعر آن، ارتباط وثیقی با شناخت و درک فضای سیاسی و اجتماعی عصر مشروطه دارد. در میان سبک­های ادبی شعری نیز، طنز به دلیل جذّابیت و همچنین ساختار منتقدانه­ی آن، یکی از اصلی­ترین اهرم­های جریان روشنفکری در کمک به اهداف نهضت مشروطه به حساب می­آید تا با بهره­گیری از ظرافت­های آن، یکی پس از دیگری سنگرهای پیش رو را فتح کنند و جامعه را از وضع نابسامان و رخوت­بار دوره­ی قاجار عبور دهند.

 

در شعر طنز مشروطه، دگرشناسی اوج می­گیرد و مفاهیم اساسی همچون قانون­مداری، آزادی، وطن‌پرستی، خرافه­زدایی از جامعه، حقوق مردم، تجدّد و… به حدّ اعلای خود می­رسد. بسیاری از شعرا و طنزپزدازان مطرح در این مقطع، در مطبوعات مشغول به فعّالیّت می­شوند و در یک تعریف جامع، ادبیّات همچون خنجری برّنده در عمق جان جامعه فرو می­رود تا به زعم خود، کاستی­ها را جبران کند؛ به سستی­ها پایان دهد و انحطاط را به ترقّی و پیشرفت مبدّل سازد.

 

نگارنده با بضاعت اندک خویش در این تحقیق، تلاش دارد تا نمایی کلّی از گفتمان حاکم بر شعر طنز مشروطه و تأثیرات متقابل آن بر گفتمان عمومی جامعه در عصر مشروطه، ارایه دهد و ارتباط میان شعر طنز و تحوّلات سیاسی و اجتماعی آن دوران را واکاوی کند.

 

طرح مسأله

 

شعر طنز در برگیرنده­ی احساسات، عواطف، افکار و اندیشه­های متفکّران  است که در قالبی بدیع و هنری به رشته­ی تحریر در آمده­است. طنز در اصل، واژه­ای عربی است و معنی مسخره­ کردن، طعنه­ زدن، عیب کردن، سخن به رموز گفتن و به ­استهزا از کسی سخن گفتن می­دهد. در فرهنگ عربی به فارسی لاروس، برای طنز معانی گوناگونی آمده­است، طنز، طنزاً (او را ریشخند کرد و سخنانی به او گفت که او را به هیجان آورد.) معادل انگلیسی طنز satire و واژگان هم­خانواده­ی آن satirist (طنزپرداز)،satiric  (طنز­آمیز) هستند. Satyros ریشه­ی یونانی، Satiria و Satura هم ریشه­های لاتین این واژه ­است. در اصطلاح ادبی، طنز به نوع خاصّی  از آثار منظوم یا منثور ادبی گفته­ می­شود که اشتباهات یا جنبه­های نامطلوب رفتار بشری، فسادهای اجتماعی سیاسی یا حتّی تفکّرات فلسفی را به شیوه­ای خنده­دار به چالش می­کشد (اصلانی، 1387، ص 140).

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...