بسیاری از نوجوانان می‌توانند بدون احساس ناراحتی این قبیل انتقادات را بشنوند و از مادرشان هم دلخور نشوند. احدی قادر نیست در صمیمیت و فداکاری مادر تردیدی نماید. در حالی که اگر این مادر در خود کمتر احساس گناه و بیشتر احساس تبحر نماید، می‌تواند مفیدتر واقع شود. احساس عطشی که والدین به فرزند دارند باعث می شود بچه ها بی‌رحمانه از آن ها بهره برداری کنند و آن ها بر خدمتگزاران مشتاق خود حکم فرمایی کنند[۴۸].

 

روابط بین فرزندان و والدین

 

بسیاری از ناسازگاری های رایج در میان پسرهاو دخترها هنگامی به چشم می‌خورد که جوان به اصطلاح پردرآورده و می‌خواهد آشیانه کودکیش را رها کند. آن ها دوست دارند فضایی بیابند و بال های خود را آزمایش کنند. البته دختران بر سر مسائلی چون فرم لباس، نمرات درسی و معاشرت با پسرها با مادر خود بحث می‌کنند. این کشمکش ها تا حدودی لازم هستند زیرا در غیر این صورت دختر بیش از حد لزوم به مادرش متکی می شود و یا در حالت دردناکش، بی توجهی و بی مهری مادر موجب ناتوانی دختر برای گذر از مرحله بلوغ می شود و چه بسا که نتایج تلخی نیز به بار می آورد. کشمکش بر سر نوع غذا، چگونگی صرف وقت یا انتخاب درست بی ضررترین شیوه های مطرح کردن تضادهایی است که در طی دوران انتقال از مرحله بلوغ به طور طبیعی بین دختر و مادرش پیش می‌آید. نباید این مسئله را از نظر دور بداریم که این گسستگی در رابطه ای قدیمی برای دختر هم دردناک است. دختر هم دقیقا مثل مادرش از اینکه نمی تواند مثل سابق رفتار کند، گیج و اشفته می شود. اگر هریک از آندو بدانند که در درون دیگری چه می گذرد، بسیاری از جنجال ها خاتمه می‌پذیرند. در هر حال اعطای یک انتقال نسبی از طرف پدر و مادر به فرزندان ضروری است زیرا فقدان این آزادی تاثیر نامطلوبی بر روابط جوان با همسر آینده اش در برخواهد داشت[۴۹].

 

۲- روش های والدین به هنگام بلوغ دختران

 

۲-۱- والدین باید حساب خود را از گذشته جدا کنند

 

والدین باید حساب خود را از گذشته جدا کنند. بخشی از سفر روح دختران کار کردن با میراثی است که به وی رسیده است. با خود و دخترتان ‌در مورد تجربه هایتان در سن بلوغ صادق و با خودتان مهربان باشید. به دخترتان وقت و فرصت دهید. برای آنکه رشد هیجانی دختری به موازات رشد تولید مثل او پیش رود، زمان می‌خواهد و این چندسال نامانوسی را در بردارد، در یک لحظه دختر دوست دارد روی زانوی مادر بنشیند و لحظه دیگر به صورت خانم جوان کاملا بالغی عمل می‌کند که هیچ کاری با مادر ندارد. مهم این است که دخترتان را به صورت یک فرد بالغ نگاه کنید و به انتخاب های او و جایی که در طیف رشد هیجانی دارد احترام بگذارید[۵۰].

 

چهار زمینه اصلی که باید بررسی کنید:

 

الف) بررسی گذشته خود و اینکه والدینتان ما را چگونه بزرگ کرده‌اند، به ما کمک می‌کند که دریابیم فرزند پروری را چگونه یاد گرفته ایم.

 

ب) اینکه در کدام مقطع از زندگیمان قرار داریم و موقعیت و شرایط ما چیست؟ برچگونگی احساس و روش فرزند پروری ما (و در واقع بر طرز عمل مادر هر کاری) تاثیر می‌گذارد.

 

ج) برای بهبود روش مقابله با شرایط پردردسر و نشان دادن واکنش مناسب، واکنش های هیجانی خود را باید بشناسیم و به ویژه بدانیم که نوجوانانمان چگونه می‌توانند واکنش های هیجانی ما را بر انگیزند.

 

د) شناسایی نقاط قوتمان نیز ضروری است، زیرا به آن ها نیاز خواهیم داشت. ما می‌خواهیم به مسائل از دید نقاط قوت نگاه کنیم. نه نقاط ضعف و نقایص زیرا زمانی که افراد به استفاده از نقاط قوتشان تشویق می‌شوند بیش از زمانی که به دلیل ضعف هایشان مورد انتقاد قرار می گیرند انگیزه پیدا می‌کنند. این مسئله ‌در مورد نوجوانان نیز صادق است[۵۱].

 

۲-۲- والدین یاد بگیرند برای خودشان شادی خلق کنند

 

اگر دوست دارید دخترتان سالم و شاداب باشد وظیفه شما این است که خودتان سالم و شاداب باشید تا الگویی برای او باشید. (از طرفی این وظیفه او نیست که به هر وسیله ای شده شما را خشنود کند ضمنا وظیفه ما در شما هم نیست که شما را خوشحال کند).

 

۲-۳- والدین باید در چگونگی اوقات فراغت با بچه ها تجدید نظر کنند.

 

این به ویژه ارزشمند است که در منزل و در دسترس بچه به گونه ای کاملا متفاوت از دوران کودکی زمانی که آن ها عاشقانه شمارا دوست داشتند و واقعا ترجیح می‌دادند شما در کنارشان باشید ولی اکنون آن ها هم می خواهند و هم نمی خواهند. رویکرد نزدیک شو و دورشو آن ها شبیه سن دوسالگی است. با در دسترس بودن، شما آنجا هستید وقتی که نیاز به حرف زدن است.

 

۲-۴- پدر و مادر باید حس قداست دختر خود را تقویت نمایند.

 

با وجود کشف هویت و جست و جو برای خود قابل اعتبار، جای تعجب نیست که بسیاری از دخترهای ده تا سیزده ساله جذب موضوعات متافیزیکی نظیر ستاره شناسی، فرشتگان یا فال ورق می‌شوند. البته این تمایل شدید می‌تواند در شکل مذهبی آن نمودار گردد.

 

۲-۵- والدین بهتر است به مناسبت بلوغ دختر خود جشنی ترتیب دهند.

 

اگر دختر شما مایل و مشتاق است ورود او را به دوران بلوغ جشن بگیرید. معمولا دخترهای جوان شدیداً به فرهنگ رایج و پیام های منفی آن نسبت به بدن زن حساس اند. ‌بنابرین‏ از این جشن که همزمان با شروع قاعدگی است استقبال نمی کنند. البته لزومی ندارد منتظر اولین قاعدگی دختر باشید. والدین می‌توانند این جشن را در فاصله بین یازده تا چهارده سالگی ترتیب دهند.

 

۲-۶- والدین باید دانش هیجانی را به دختر خود بیاموزند و الگویی خوب برای او باشند: اینکه چگونه احساسات و هیجانات خود را کنترل کند بدون اینکه به دیگران صدمه بزند.

 

۲-۷- به عقل و خرد درونی دخترتان اعتبار دهید. با وجود نفوذ فراگیر رسانه های گروهی و فرهنگ جمعی، دختران باید بیاموزند که خرد درونی و حس شهودی آن ها هدایت کننده ای است بسیار قوی برای خلق یک زندگی توام با موفقیت، سلامت و نشاطی به مراتب بیش از آنچه در دنیای بیرون در انتظار آن ها‌ است.

 

۲-۸- والدین باید اجازه بدهند مادرهای دیگر بعضی مطالب را به آن ها بگویند. دخترها به مادرهای زیادی نیازمندند. زمانی که آن ها مایل نیستند به شما گوش دهند، ممکن است به مادر دختر دیگری گوش دهند.

 

۲-۹- تصور و خیال کنترل کردن دخترتان را رها کنید. آسان بگیریم و از راه دور کنترل کنیم[۵۲]. بر خلاف عقیده ی عموم، وقتی والدین با نوجوان خود صبور باشند، به او اصرار نورزند و اورا وادار نکنند بیش از آنچه انتظار دارند اتفاق می افتد[۵۳].

 

ج) شخصیت و جنبه‌های مختلف آن در دوره بلوغ

 

۱- پیدایش و تحول شخصیت و منش در این دوره

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...