۵-تأکید بر خصوصی سازی و کاهش تصدی دولت

 

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر جلب مشارکت های مردمی، حذف سیاست‌های دولت محوری، کاهش قدرت بوروکراسی و قوانین و مقررات زاید و دست و پاگیر، تدوین و اجرای سیاست‌های تمرکز زدایی و گسترش خصوصی سازی و سپردن کارهای مردم به دست خود آن ها می‌باشد(هیوز، ترجمه الوانی و دیگران، ۱۳۷۷). به طوری که مشاهده می شود افراد کم درآمد و آنهایی که بی پشتوانه هستند از انجام رقابت و فراهم کردن کار و کسب خصوصی محروم می‌شوند، که مانعی بر سر راه محرومیت زدایی می‌باشد.

 

۶- آموزش، اطلاع رسانی و تبلیغ برای افزایش آگاهی مردم

 

آلوین تافلر مهمترین فعالیت و راه رویارویی با تحولات در زندگی آینده را برای پذیرش تغییر و تحول، آموزش می‌داند. برای مشارکت مردم در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه نیاز است که ذهنیت و نگرش آن ها متحول شود و لذا برای این منظور باید آموزش های مناسبی تدارک دیده شود. آموزش و اطلاع رسانی فواید مهمی در فرایند محرومیت زدایی و مشارکت مردمی دارد که از جمله:

 

میزان دانش و مهارت‌های مردم را افزایش می‌دهد

 

موجب تقویت مسئولیت پذیری افراد می شود

 

باعث ایجاد و تقویت روحیه کارگروهی در جامعه می‌گردد

 

افزایش آگاهی و ارتقاء وجدان و فرهنگ کاری افراد می شود

 

باعث ایجاد اعتماد به نفس و خودباوری در مردم می شود

 

باعث افزایش خلاقیت و نوآوری که سرچشمه تغییر و سازندگی و محرومیت زدایی است می

 

شود) سلطانی، ۱۳۷۵).

 

باعث افزایش آگاهی و توانمندی مدیران اجرایی می‌شود. از آنجائی که در ایجاد و افزایش مشارکت مردم در روند توسعه، اولین حرکت و تغییر باید از طرف مدیران سازمان ها و جامعه صورت گیرد لذا افزایش آگاهی و مهارت‌ها و آشناسازی مدیران اجرایی و دولتی با تکنیک های محرومیت زدایی و جلب مشارکت های مردمی از اهمیت بالایی برخوردار است. در عصر حاضر سازمان‌ها و نهادهای متولی توسعه باید مدیرانی واجد شرایط برنامه ریزی و خلاقیت و نوآوری و آینده سازی داشته باشند. مدیرانی که بتوانند با تکیه بر توانایی‌های ابداع و ابتکار زمینه فقرزدایی و توسعه و مشارکت افراد را ایجاد کند(الوانی، ۱۳۷۳).

 

موجب توجه و تأکید به مشارکت مردم در حوزه تصمیم‌گیری‌های و سیاست‌گذاری می‌شود. محدود نکردن مشارکت مردم صرفا در ضمینه خود یاری نقدی و فیزیکی و توجه بیشتر به مشارکت‌های فکری و معنوی مردم و همچنین محدود نکردن مشارکت مردم صرفا در حیطه اجرا و حمایت از مشارکت‌های مردم در تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان جامعه از دیگر عوامل تاثیر گذار در افزایش مشارکت‌های مردمی در فرایند محرومیت زدایی است.

 

از دیگر عوامل کارساز در فرایند محرومیت زدایی و جلب مشارکت های مردمی، تشکیل مراکز تحقیقاتی در جامعه می‌باشد تا فعالیت‌های مشارکت مردمی در مبارزه با فقر را رهبری کرده و به صورت منسجم و هدفمند به پیش ببرد.

 

موجب افزایش ارتباط مؤثر و صادقانه دولت و مردم می‌شود. ارتباط تنگاتنگ، اثربخش و صادقانه مسئولین دولتی با مردم و در یک کلام، مهرورزی و عدالت خواهی، افزایش روحیه مردمی بودن و ارج نهادن به نیازها، خواسته ها و مطالبات مردم از طرف دولتمردان در افزایش انگیزه و مشارکت‌های مردمی در امر محرومیت زدایی مؤثر می‌باشد.

 

۲-۲-۲۱- عناصر و متغیرهای اثر گذار مشارکت اجتماعی

 

وجود فرهنگ و زمینه‌های فرهنگی بستر ساز مشارکت

 

احساس مسؤلیت شهروندی

 

احساس تعلق و هویت فردی و جمعی

 

سطح بالای آگاهی های عمومی در جامعه

 

وجود میزان در خور توجهی از اعتماد و اطمینان متقابل بین دولت و شهروندان

 

پذیرش مشارکت اجتماعی توسط مقامات و مسؤلین

 

وجود نهاد‌های شکل دهنده گسترش دهنده و جلب کننده مشارکت شهروندان

 

رفع موانع قانونی، اداری و اجرایی موجود بر سر راه مشارکت شهروندان

 

چربش فواید مشارکت در ابعاد مختلف بر هزینه های آن در محاسبه و ارزیابی شهروندان

 

وجود عناصر و مؤلفه های اصلی سرمایه اجتماعی، همدلی، همکاری، همبستگی، اجتماعی شبکه های اجتماعی-روابط

 

اجتماعی -ایثار- دیگر خواهی- مدارا- گفتگو

 

مهیا بودن عوامل اقتصادی و انگیزه های مادی برای مشارکت اجتماعی

 

پذیرش اصل فعالیت داوطلبانه اجتماعی توسط شهروندان

 

آگاهی، آموزش و توانمند سازی شهروندان در زمینه اهداف، ضرورتها، کارکردها، فنون و تکنیکها ی مشارکت در عرصه های مختلف جامعه

 

به رسمیت شناختن و تحمل تنوع افکار و دیدگاه ها، عقاید، سلایق و روش های مختلف شهروندان

 

محلی گرایی

 

حمایت سیاسی و مدیریتی

 

سیستم های اطلاع رسانی به روز متقابل

 

مشخص بودن آورده ها و سرمایه های هر بخش در شراکت اجتماعی

 

پذیرش گفتگو، اقناع و اجماع مشترک برای اتخاذ راه حلهای مشترک برای رفع نیاز های مشترک(طالبی نژاد، ۱۳۹۱).

 

۲-۳- هلال احمر

 

۲-۳-۱- اصول اساسی صلیب سرخ و هلال احمر

 

انسانیت[۸] : هدف نهضت، التیام آلام و کاهش رنج، محافظت از جان و سلامتی نوع بشر، تضمین کرامت انسا نها، ترویج درک متقابل، دوستی، همکاری و صلح پایدار جهانی است.

 

بی غرضی[۹] : نهضت فاقد هر گونه جبهه گیری ملی، نژادی، عقیدتی مذهبی، طبقاتی و سیاسی است.

 

بی طرفی[۱۰]: نهضت در درگیر یها از هیچ طرفی جانبداری نمی کند و در هیچ مناقشه ای شرکت نمی نماید.

 

عدم وابستگی[۱۱]: نهضت مستقل است. ضمن آن که در خدمت انسان دوستانه به دولت کشور خود کمک م یکند و از قوانین کشور خود پیروی م ینماید ولی همواره استقلال خود را حفظ می کند.

 

خدمات داوطلبانه [۱۲]: عضویت در نهضت داوطلبانه است و هیچ گونه سودآوری مشوق آن نمی باشد.

 

یگانگی [۱۳]: در هر کشور تنها یک جمعیت هلال احمر یا صلیب سرخ م یتواند وجود داشته باشد.

 

جهان شمولی [۱۴]موقعیت، مسئولی تها و وظایف همه جمعیت در نهضت یکسان است.

 

۲-۳-۲- آشنایی با جمعیت هلال احمر ایران

 

الف تاریخچه:

 

۱۴ / ۱ / ۱۳۰۲: سنگ بنای جمعیت در ایران نهاده شد.

 

۶ / ۵ / ۱۳۰۲: تشکیل اولین جلسه جمعیت شیر و خورشید ایران در عمارت گلستان

 

۱۳۴۷: تصویب اولین آئین نامه خدمات امدادی

 

۱۳۵۰: شروع به کار اولین تشکیلات رسمی امدادی با استخدام نیروهای تمام وقت با عنوان « سازمان امداد»

 

۱۳۵۹: تغییر نام شیر و خورشید سرخ به هلال احمر

 

۱۳۶۲: تصویب اساسنامه جدید در یک ماده و پنج تبصره توسط مجلس شورای اسلامی

 

۱۳۷۴: تصویب اولین اصلاحیه اساسنامه توسط مجلس

 

۱۳۷۹: تصویب دومین اصلاحیه اساسنامه توسط مجلس

 

۱۳۸۲: تصویب سومین اصلاحیه اساسنامه توسط مجلس

 

ب – اهداف جمعیت

 

تلاش برای تسکین آلام بشری، تأمین احترام انسا نها و کوشش در جهت برقراری دوستی و تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملت ها و همچنین حمایت از زندگی و سلامت انسا نها بدون در نظر گرفتن هیچ گونه تبعیض میان آن ها

 

ج وظایف جمعیت

 

ارئه خدمات امدادی در هنگام بروز حوادث و سوانح طبیعی مثل زلزله، سیل و غیره در داخل و خارج از کشور

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...