پایان نامه ارشد : بررسی اثر محافظتی یوژنول در مقابل سمیت ناشی از هایپرآمونیا در هیپوکمپ موش صحرایی- از دیدگاه مولکولی |
1-2 نقشهای آستروسیتها در سیستم عصبی مرکزی.. 3
1-2-1 هومئوستاز یون، مایعات و pH.. 3
1-2-2 هومئوستاز گونههای اکسیژن فعال (ROS) 4
1-2-3 ارتباط با سد خونی- مغزی (BBB) 5
1-2-4 انرژی و متابولیسم.. 6
1-2-5 تنظیم جریان خون CNS. 7
1-2-6 هومئوستاز گلوتامات.. 8
1-3 معرفی ناقلهای آمینواسید تحریکی EAATs)). 11
1-3-1 توزیع ناقلهای آمینواسید تحریکی در سیستم عصبی مرکزی.. 12
، مدلی برای ساختار و نقش ناقلهای آمینواسید تحریکی.. 12
13
1-3-4 انتقال یونها و هدایت کلر به همراه گلوتامات.. 14
1-3-5 نقش هدایت کلر. 14
1-3-6 مکانیسم پایهای انتقال در ناقلهای آمینو اسید تحریکی.. 15
1-3-7 ترتیب اتصال سوبسترا و یونهای همراه. 16
1-3-8 بررسی جزئیات مکانیسم انتقال در EAATs. 16
1-3-9 شواهد پاتولوژیکی.. 17
1-3-10 فارماکولوژی ناقلهای گلوتامات.. 18
1-3-11 تحریک بیان و نقش EAAT2. 19
1-4 معرفی آنزیم گلوتامین سینتتاز(GS) 19
1-4-1 آنزیم گلوتامین سینتتاز در سیستم عصبی.. 20
1-4-2 سطوح مختلف تنظیم بیان آنزیم گلوتامین سینتتاز. 20
1-5 حافظه و یادگیری.. 22
1-5-1 انواع حافظه. 22
1-5-2 حافظه فضایی.. 23
1-5-3 مناطق مغزی درگیر در پردازش حافظه. 23
1-6 هیپوکمپ ……………………………………………………………………23
1-6-1 مدارهای سیناپسی در هیپوکمپ و پردازش حافظه. 24
1-6-2 هیپوکمپ و حافظه فضایی.. 24
) 25
1-8 هایپرآمونمیا. 26
1-8-1 پاتوفیزیولوژی هایپرآمونمیای اولیه. 26
1-8-2 پاتوفیزیولوژی هایپرآمونمیای ثانویه. 27
1-8-3 عوامل ایجاد هایپرآمونمیای اولیه. 28
1-8-4 عوامل ایجاد هایپرآمونمیای ثانویه. 28
1-8-5 سایر عوامل ایجاد هایپرآمونمیا 29
1-8-6 اثرات آمونیا 30
1-9 یوژنول………. ……..32
1-9-1 منبع طبیعی یوژنول.. 32
1-9-2 خصوصیات فارماکولوژیکی یوژنول.. 32
1-9-2-1 خاصیت آنتی باکتریال.. 32
1-9-2-2 فعالیت ضد قارچی.. 33
1-9-2-3 فعالیت ضد التهابی.. 34
1-9-2-4 فعالیت ضد سرطانی.. 35
فصل دوم مواد و روشها..……. 39
2-1 وسایل و مواد آزمایشگاهی.. 40
2-1-1 مواد مورد نیاز برای RT-PCR.. 40
2-1-2 وسایل مورد نیاز برای RT-PCR.. 40
2-1-3مواد مورد نیاز برای سنجش آنزیمهای گلوتامین سنتتاز، گلوتاتیون پراکسیداز،سوپراکسید دیسموتاز و میزان مالون دی آلدئید. 40
2-1-4 وسایل مورد نیاز برای سنجش آنزیمها 40
2-2 شرایط نگهداری موشهای صحرایی.. 41
2-2-1 گروههای آزمایشی.. 41
2-3مطالعهی رفتاری.. 42
2-3-1 ماز آبی موریس (Morris Water Maze) 43
2-3-2 دستگاه روتارود. 44
2-4 تهیه محلولهای مورد نیاز برای RT-PCR.. 45
2-4-1 ساخت محلول D (CC10) 45
2-4-2 تهیه بافر الکتروفورز 10X TBE.. 45
2-4-3 تهیه ژل 5/1% آگارز. 45
2-5 تهیه محلول برای انجام سنجش آنزیم GS. 46
2-5-1 محلول بافر پتاسیم فسفات 1/0 میلی مولار با 2/7pH= (حجم: CC10) 46
2-5-2 محلول STOP (حجم CC1) 46
2-5-3 محلول واکنش GS (حجم CC1) 46
2-5-4 محلول استاندارد. 47
2-6 مطالعه مولکولی.. 47
2-6-1 استخراج RNA.. 47
2-7……. RT-PCR 48
2-7-1 سنتز cDNA (20 میکرولیتر) 48
2-7-2 PCR.. 49
2-7-3 الکتروفورز. 50
2-8 مطالعه بیوشیمیایی.. 50
2-8-1 فعالیت سوپر اکسید دیسموتاز(SOD) 51
2-8-2 فعالیت گلوتاتیون پراکسیداز(GPX) 51
2-8-3 سنجش مالون دی آلدئید (MDA) 52
2-8-4 سنجش آنزیم GS. 53
2-8-5 سنجش پروتئین به روش Brad ford. 54
2-8-6 روش سنجش آمونیا پلاسما و هیپوکمپ… 55
2-9 آنالیز آماری….. 56
فصل سوم نتایج……………….. 57
3-1 تأثیر آمونیا و یوژنول بر بیان ژن GLT1. 58
3-2 تأثیر آمونیا و یوژنول بر فعالیت آنزیم گلوتامین سینتتاز(GS) 63
3-3 تأثیر آمونیا و یوژنول بر میزان استرس اکسیداتیو. 67
3-4 سنجش میزان آمونیای پلاسمای خون گروهها در حالت بلافاصله و بعد یادگیری.. 80
3-5 سنجش میزان آمونیای موجود در هیپوکمپ در حالت بلافاصله و بعد از یادگیری: 81
فصل چهارم بحث و نتیجهگیری…………. 84
4-1 بحث………… 85
4-1-1 اثر آمونیا بر بیان ناقل GLT1 و فعالیت آنزیم گلوتامین سینتتاز. 86
4-1-2 اثر یوژنول بر بیان ناقل GLT1 و فعالیت آنزیم GS. 87
4-1-3 اثر آمونیا و یوژنول بر استرس اکسیداتیو. 90
4-2 اثر آمونیا و یوژنول بر سنجش میزان آمونیای پلاسما و هیپوکمپ… 93
4-3 نتیجهگیری کلی.. 94
… 94
منابع و مراجع………………………………………………………………………………………95
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل 1‑1: (A) طرح شماتیک سد خونی- مغزی و اجزای تشکیل دهنده آن.. 6
شکل 1‑2: نقش آستروسیتها در تأمین انرژی مورد نیاز نورونهای در حال فعالیت… 8
شکل 1‑3: هومئوستاز گلوتامات به کمک زایدههای آستروسیتی و ناقلهای گلوتامات آستروسیتی انجام میگیرد. 10
شکل 1‑4: (A) ساختار پروتومر منفرد و بخشهای مارپیچ- آلفا عبور کننده از عرض غشایی.. 14
شکل 1‑5: مکانیسم دسترسی متناوب در (B) مدل Rocker-switch © مدل منفذ دو دریچهدار. 16
17
شکل 1‑7: چرخه اوره، و جایگاه اثر عوامل ایجاد کننده هایپرآمونمیا را بر روی چرخه، نشان میدهد. 29
شکل 2‑1: طرز آماده سازی نمونههای استاندارد جهت سنجش آنزیم GS. 53
شکل 2‑2: طرز آماده سازی نمونه هیپوکمپ جهت سنجش آنزیم GS. 54
شکل 2‑3: طرز تهیه محلول استاندارد جهت سنجش پروتئین.. 55
شکل 3‑1: RNA تیمار یوژنول گروه یادگیری.. 82
شکل 3‑2: محصول PCR ژن GAPDH گروه کنترل بلافاصله. 83
شکل 3‑3: محصول PCR ژن GLT1 گروه کنترل بلافاصله. 83
شکل 4‑1: تنظیم سنتز گلیکوژن با فعال شدن Akt 88
شکل 4‑2: مکانیسم افزایش گلیکولیز و تولید لاکتات به واسطه ورود گلوتامات.. 89
شکل 4‑3: شکسته شدن گلوتامات توسط گلوتامات دهیدروژناز و تولید انرژی برای آستروسیت… 89
شکل 4‑4: الف. نحوه عملکرد آنزیم SOD و GPX.. 92
شکل 4‑4: ب. حضور گلوتاتیون در محیط برای عملکرد آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز لازم است… 92
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 3‑1: تأثیر آمونیا و یوژنول بر بیان ناقل GLT1 در حالت بلافاصله. 59
نمودار 3‑2: تأثیر آمونیا و یوژنول بر بیان ناقل GLT1 در حالت استراحت… 60
نمودار 3‑3: تأثیر آمونیا و یوژنول بر بیان ناقل GLT1 در حالت یادگیری.. 61
نمودار 3‑4: تأثیر آمونیا و یوژنول بر بیان ناقل GLT1 در مقایسه حالت یادگیری نسبت بهحالت بلافاصله و استراحت 62
نمودار 3‑5: تأثیر آمونیا و یوژنول بر فعالیت آنزیم GS در حالت بلافاصله. 64
نمودار 3‑6: تأثیر آمونیا و یوژنول بر فعالیت آنزیم GS در حالت استراحت… 65
نمودار 3‑7: تأثیر آمونیا و یوژنول بر فعالیت آنزیم GS در حالت یادگیری.. 66
نمودار 3‑8: تأثیر آمونیا و یوژنول بر میزان فعالیت آنزیم GS در مقایسه حالت یادگیری با حالت بلافاصله و استراحت 67
نمودار 3‑9: تأثیر آمونیا و یوژنول بر میزان مالون دی آلدئید در حالت بلافاصله. 69
نمودار 3‑10: تأثیر آمونیا و یوژنول بر میزان مالون دی آلدئید در حالت استراحت… 70
نمودار 3‑11: تأثیر آمونیا و یوژنول بر میزان مالون دی آلدئید در حالت یادگیری.. 71
نمودار 3‑12: تأثیر آمونیا و یوژنول بر میزان مالون دی آلدئید در مقایسه حالت یادگیری با حالت بلافاصله و استراحت 72
نمودار 3‑13: تأثیر آمونیا و یوژنول بر فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز در حالت بلافاصله. 73
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-09] [ 10:52:00 ب.ظ ]
|