1-2 نقش­های آستروسیت­ها در سیستم عصبی مرکزی.. 3

 

 

1-2-1 هومئوستاز یون، مایعات و pH.. 3

 

 

1-2-2 هومئوستاز گونه­های اکسیژن فعال (ROS) 4

 

 

1-2-3 ارتباط با سد خونی- مغزی (BBB) 5

 

 

1-2-4 انرژی و متابولیسم.. 6

 

 

1-2-5 تنظیم جریان خون CNS. 7

 

 

1-2-6 هومئوستاز گلوتامات.. 8

 

 

1-3 معرفی ناقل­های آمینواسید تحریکی EAATs)). 11

 

 

1-3-1 توزیع ناقل­های آمینواسید تحریکی در سیستم عصبی مرکزی.. 12

 

 

، مدلی برای ساختار و نقش ناقل­های آمینواسید تحریکی.. 12

 

 

13

 

 

1-3-4 انتقال یون­ها و هدایت کلر به همراه گلوتامات.. 14

 

 

1-3-5 نقش هدایت کلر. 14

 

 

1-3-6 مکانیسم پایه­ای انتقال در ناقل­های آمینو اسید تحریکی.. 15

 

 

1-3-7 ترتیب اتصال سوبسترا و یون­های همراه. 16

 

 

1-3-8 بررسی جزئیات مکانیسم انتقال در EAATs. 16

 

 

1-3-9 شواهد پاتولوژیکی.. 17

 

 

1-3-10 فارماکولوژی ناقل­های گلوتامات.. 18

 

 

1-3-11 تحریک بیان و نقش EAAT2. 19

 

 

1-4 معرفی آنزیم گلوتامین سینتتاز(GS) 19

 

 

1-4-1 آنزیم گلوتامین سینتتاز در سیستم عصبی.. 20

 

 

1-4-2 سطوح مختلف تنظیم بیان آنزیم گلوتامین سینتتاز. 20

 

 

1-5 حافظه و یادگیری.. 22

 

 

1-5-1 انواع حافظه. 22

 

 

1-5-2 حافظه فضایی.. 23

 

 

1-5-3 مناطق مغزی درگیر در پردازش حافظه. 23

 

 

1-6 هیپوکمپ    ……………………………………………………………………23

 

 

1-6-1 مدارهای سیناپسی در هیپوکمپ و پردازش حافظه. 24

 

 

1-6-2 هیپوکمپ و حافظه فضایی.. 24

 

 

) 25

 

 

1-8 هایپرآمونمیا. 26

 

 

1-8-1 پاتوفیزیولوژی هایپرآمونمیای اولیه. 26

 

 

1-8-2 پاتوفیزیولوژی هایپرآمونمیای ثانویه. 27

 

 

1-8-3 عوامل ایجاد هایپرآمونمیای اولیه. 28

 

 

1-8-4 عوامل ایجاد هایپرآمونمیای ثانویه. 28

 

پایان نامه و مقاله

 

 

1-8-5 سایر عوامل ایجاد هایپرآمونمیا 29

 

 

1-8-6 اثرات آمونیا 30

 

 

1-9 یوژنول………. ……..32

 

 

1-9-1 منبع طبیعی یوژنول.. 32

 

 

1-9-2 خصوصیات فارماکولوژیکی یوژنول.. 32

 

 

1-9-2-1 خاصیت آنتی باکتریال.. 32

 

 

1-9-2-2 فعالیت ضد قارچی.. 33

 

 

1-9-2-3 فعالیت ضد التهابی.. 34

 

 

1-9-2-4 فعالیت ضد سرطانی.. 35

 

 

فصل دوم مواد و روش­ها..……. 39

 

 

2-1 وسایل و مواد آزمایشگاهی.. 40

 

 

2-1-1 مواد مورد نیاز برای RT-PCR.. 40

 

 

2-1-2 وسایل مورد نیاز برای RT-PCR.. 40

 

 

2-1-3مواد مورد نیاز برای سنجش آنزیم­های گلوتامین سنتتاز، گلوتاتیون پراکسیداز،سوپراکسید دیسموتاز و میزان مالون دی آلدئید. 40

 

 

2-1-4 وسایل مورد نیاز برای سنجش آنزیم­ها 40

 

 

2-2 شرایط نگهداری موش­های صحرایی.. 41

 

 

2-2-1 گروه­های آزمایشی.. 41

 

 

2-3مطالعه­ی رفتاری.. 42

 

 

2-3-1 ماز آبی موریس (Morris Water Maze) 43

 

 

2-3-2 دستگاه روتارود. 44

 

 

2-4 تهیه محلول­های مورد نیاز برای RT-PCR.. 45

 

 

2-4-1 ساخت محلول D (CC10) 45

 

 

2-4-2 تهیه بافر الکتروفورز 10X TBE.. 45

 

 

2-4-3 تهیه ژل 5/1% آگارز. 45

 

 

2-5 تهیه محلول برای انجام سنجش آنزیم GS. 46

 

 

2-5-1 محلول بافر پتاسیم فسفات 1/0 میلی مولار با 2/7pH= (حجم: CC10) 46

 

 

2-5-2 محلول STOP (حجم CC1) 46

 

 

2-5-3 محلول واکنش GS (حجم CC1) 46

 

 

2-5-4 محلول استاندارد. 47

 

 

2-6 مطالعه مولکولی.. 47

 

 

2-6-1 استخراج RNA.. 47

 

 

2-7……. RT-PCR   48

 

 

2-7-1 سنتز cDNA (20 میکرولیتر) 48

 

 

2-7-2 PCR.. 49

 

 

2-7-3 الکتروفورز. 50

 

 

2-8 مطالعه بیوشیمیایی.. 50

 

 

2-8-1 فعالیت سوپر اکسید دیسموتاز(SOD) 51

 

 

2-8-2 فعالیت گلوتاتیون پراکسیداز(GPX)   51

 

 

2-8-3 سنجش مالون دی آلدئید (MDA) 52

 

 

2-8-4 سنجش آنزیم GS. 53

 

 

2-8-5 سنجش پروتئین به روش Brad ford. 54

 

 

2-8-6 روش سنجش آمونیا پلاسما و هیپوکمپ… 55

 

 

2-9 آنالیز آماری….. 56

 

 

فصل سوم نتایج……………….. 57

 

 

3-1 تأثیر آمونیا و یوژنول بر بیان ژن GLT1. 58

 

 

3-2 تأثیر آمونیا و یوژنول بر فعالیت آنزیم گلوتامین سینتتاز(GS) 63

 

 

3-3 تأثیر آمونیا و یوژنول بر میزان استرس اکسیداتیو. 67

 

 

3-4 سنجش میزان آمونیای پلاسمای خون گروه­ها در حالت بلافاصله و بعد یادگیری.. 80

 

 

3-5 سنجش میزان آمونیای موجود در هیپوکمپ در حالت بلافاصله و بعد از یادگیری: 81

 

 

فصل چهارم بحث و نتیجه­گیری…………. 84

 

 

4-1 بحث…………    85

 

 

4-1-1 اثر آمونیا بر بیان ناقل GLT1 و فعالیت آنزیم گلوتامین سینتتاز. 86

 

 

4-1-2 اثر یوژنول بر بیان ناقل GLT1 و فعالیت آنزیم GS. 87

 

 

4-1-3 اثر آمونیا و یوژنول بر استرس اکسیداتیو. 90

 

 

4-2 اثر آمونیا و یوژنول بر سنجش میزان آمونیای پلاسما و هیپوکمپ… 93

 

 

4-3 نتیجه­گیری کلی.. 94

 

 

… 94

 

 

منابع و مراجع………………………………………………………………………………………95

 

 

 

 

 

فهرست اشکال

 

 

 

 

 

عنوان                                                                                   صفحه                                   

 

 

شکل ‏1‑1: (A) طرح شماتیک سد خونی- مغزی و اجزای تشکیل دهنده آن.. 6

 

 

شکل ‏1‑2: نقش آستروسیت­ها در تأمین انرژی مورد نیاز نورون­های در حال فعالیت… 8

 

 

شکل ‏1‑3: هومئوستاز گلوتامات به کمک زایده­های آستروسیتی و ناقل­های گلوتامات آستروسیتی انجام می­گیرد. 10

 

 

شکل ‏1‑4: (A) ساختار پروتومر منفرد و بخشهای مارپیچ- آلفا عبور کننده از عرض غشایی.. 14

 

 

شکل ‏1‑5: مکانیسم دسترسی متناوب در (B) مدل Rocker-switch © مدل منفذ دو دریچه­دار. 16

 

 

17

 

 

شکل ‏1‑7: چرخه اوره، و جایگاه اثر عوامل ایجاد کننده هایپرآمونمیا را بر روی چرخه، نشان می­دهد. 29

 

 

شکل ‏2‑1: طرز آماده سازی نمونه­های استاندارد جهت سنجش آنزیم GS. 53

 

 

شکل ‏2‑2: طرز آماده سازی نمونه هیپوکمپ جهت سنجش آنزیم GS. 54

 

 

شکل ‏2‑3: طرز تهیه محلول استاندارد جهت سنجش پروتئین.. 55

 

 

شکل ‏3‑1: RNA تیمار یوژنول گروه یادگیری.. 82

 

 

شکل ‏3‑2: محصول PCR ژن GAPDH گروه کنترل بلافاصله. 83

 

 

شکل ‏3‑3: محصول PCR ژن GLT1 گروه کنترل بلافاصله. 83

 

 

شکل ‏4‑1: تنظیم سنتز گلیکوژن با فعال شدن Akt 88

 

 

شکل ‏4‑2: مکانیسم افزایش گلیکولیز و تولید لاکتات به واسطه ورود گلوتامات.. 89

 

 

شکل ‏4‑3: شکسته شدن گلوتامات توسط گلوتامات دهیدروژناز و تولید انرژی برای آستروسیت… 89

 

 

شکل ‏4‑4: الف. نحوه عملکرد آنزیم SOD و GPX.. 92

 

 

شکل ‏4‑4: ب. حضور گلوتاتیون در محیط برای عملکرد آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز لازم است… 92

 

 

 

 

 

فهرست نمودارها

 

 

عنوان                                                                                                صفحه                                     

 

 

نمودار ‏3‑1: تأثیر آمونیا و یوژنول بر بیان ناقل GLT1 در حالت بلافاصله. 59

 

 

نمودار ‏3‑2: تأثیر آمونیا و یوژنول بر بیان ناقل GLT1 در حالت استراحت… 60

 

 

نمودار ‏3‑3: تأثیر آمونیا و یوژنول بر بیان ناقل GLT1 در حالت یادگیری.. 61

 

 

نمودار ‏3‑4: تأثیر آمونیا و یوژنول بر بیان ناقل GLT1 در مقایسه حالت یادگیری نسبت به­حالت بلافاصله و استراحت    62

 

 

نمودار ‏3‑5: تأثیر آمونیا و یوژنول بر فعالیت آنزیم GS در حالت بلافاصله. 64

 

 

نمودار ‏3‑6: تأثیر آمونیا و یوژنول بر فعالیت آنزیم GS در حالت استراحت… 65

 

 

نمودار ‏3‑7: تأثیر آمونیا و یوژنول بر فعالیت آنزیم GS در حالت یادگیری.. 66

 

 

نمودار ‏3‑8: تأثیر آمونیا و یوژنول بر میزان فعالیت آنزیم GS در مقایسه حالت یادگیری با حالت بلافاصله و استراحت    67

 

 

نمودار ‏3‑9: تأثیر آمونیا و یوژنول بر میزان مالون دی آلدئید در حالت بلافاصله. 69

 

 

نمودار ‏3‑10: تأثیر آمونیا و یوژنول  بر میزان مالون دی آلدئید در حالت استراحت… 70

 

 

نمودار ‏3‑11: تأثیر آمونیا و یوژنول بر میزان مالون دی آلدئید در حالت یادگیری.. 71

 

 

نمودار ‏3‑12: تأثیر آمونیا و یوژنول بر میزان مالون دی آلدئید در مقایسه حالت یادگیری با حالت بلافاصله و استراحت    72

 

 

نمودار ‏3‑13: تأثیر آمونیا و یوژنول بر فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز در حالت بلافاصله. 73

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...