پایان نامه درمورد پیشرفت تحصیلی،ابعاد خودکارآمدی |
ابعاد خودکارآمدی
2-2-1-6-1 خودکارآمدی برای عملکرد
هنگامی که افراد با حوزههای یک فعالیت یا تکلیف آشنایی دارند، احتمالاً باورهای خودکارامدی خود را که منتبع از تجارب قبلی آنان در زمینه تکلیف یا فعالیت مشابه میباشد، فرا میخوانند. در این موارد، قضاوتهای خودکارامدی، «خودکارامدی برای عملکرد» نامیده میشود، زیرا باورهای خوداکارآمدی مستقیماً با عملکردی که افراد مدنظر دارند، هماهنگ میباشند(راوندی، 1386).
2-2-1-6-2 خودکارآمدی برای یادگیری
زمانی که افراد با فعالیت یا موقعیتی روبه رو میشوند که نسبت به آن آشنایی ندارند، دقیقاًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًً نسبت به مهارتها یا قابلیتهای مورد نیاز آگاهی نداشته و کارامدی آنان نمیتواند مبتنی بر تجارب قبلی آنان در فعالیت یا موقعیتی مشابه باشد. لذا باورهای خودکارامدی بر مبنای موقعیتهای پیشین در موقعیتهایی مشابه با موقعیت جدید استنباط میگردند. این قضاوتهای خودکارامدی را «خودکارآمدی برای یادگیری » مینامند. این قضاوتها شامل استنباطهایی از تواناییهای فرد برای یادگیری آن چه برای انجام موفقیتآمیز یک فعالیت مورد نیاز هستند، میشود(راوندی، 1386).
تأثیر باورهای خودکارآمدی بر عملکرد، چنان چشمگیر است که میتواند تفاوتهای عمده در توانایی افراد را نیز از بین ببرد. وینبرگ، گلد و جکسون در تحقیقی که در جریان یک مسابقه دو(مهارت حرکتی) برگزار شد، سطح خودکارآمدی دو گروه شرکتکننده را با ارائه اطلاعات فرضی متفاوت به هر یک از دو گروه درباره رقیب تغییر دادند. رقیب یک گروه را فردی دچار آسیب در ناحیه زانو و رقیب گروه دیگر را یک ورزشکار حرفهای معرفی کردند. در پایان مسابقه به وضوح، عملکرد گروه اول( دارای خودکارامدی بالا) بهتر از گروه دوم بود(پروین، 1381).
2-2-1-7 منابع خودکارآمدی
خودکارآمدی تعیین کننده اساسی عملکرد مناسب و شایسته فرد است. خودکارآمدی ناگهانی و یک دفعه اتفاق نمیافتد بلکه عقاید خودکارامدی از منابع خاصی ریشه میگیرند(مادوکس، 2002).
در واقع انتظارات خودکارآمدی براساس منابع متعدد اطلاعاتی پا می گیرد. هر روش مشخص، بسته به نحوه ی کاربست آن ممکن است به یک یا چند اطلاعات مربوط به تأثیر و نفوذ نزدیک شود. در همین رابطه بندورا 1977)، چهار منبع اطلاعات خودکارآمدی را مشخص می کند:
- تجربه مستقیم (انطباق عملکرد)
- تجربه جانشینی (تجربه نیابتی)
- قانع سازی کلامی
- برانگیختگی هیجانی (حالت فیزیولوژیکی)(قنبرزاده،1380).
2-2-1-7-1 تجربه مستقیم:
مؤثرترین منبع انتظارات کارآمدی، تجربه مستقیم است. اگر کسی با توجه به گذشته قضاوت کند که عملکردش به اندازه کافی شایسته نبوده است، ادراک کارآمدی او کاهش می یابد. اما اگر کسی قضاوت کند که عملکردش به نحوی شایسته تحقق یافته است، ادراک کارآمدی افزایش می یابد، مثلا اگر شخصی تصمیم بگیرد یک کیلومتر بدود و واقعا این کار را بکند پس انتظار کارآمدی وی برای یک کیلومتر دویدن زیاد می شود. اگر کسی تصمیم به دویدن یک کیلومتر بگیرد و قبل از انجام آن چندین بار بایستد، انتظار کارآمدی آینده او برای این کار کم می شود(وقری، 1380).
. Weinberg , Gould & Jackson.
. Maddux
- Direct experience
- Performance accomplisments
- Vicarious experience
- Verbal persuation
- Emotional arousal
- Physiological
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1400-03-05] [ 01:51:00 ب.ظ ]
|