پایان نامه درمورد پیشرفت تحصیلی،عوامل مؤثر بر افت تحصیلی |
عوامل مؤثر بر پیشرفت و افت تحصیلی
میزان پیشرفت تحصیلی یکی از ملاکهای کارآیی نظام آموزشی است. بنابراین تحلیل عوامل مربوط به آن اساسیترین موضوعات تحقیقی در نظام آموزش و پرورش، در گرو عوامل بیشماری است که میتوان آن ها را در مقولهی کلی عوامل مربوط به تفاوتهای فردی و عوامل مربوط به مدرسه و نظام آموزش و پرورش بررسی نمود. به عبارتی پیشرفت تحصیلی گاه به علت ویژگیهای شخصیتی، شاخصهای ذهنی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی دانشآموزان است که میتواند متأثر از عوامل مربوط به خانواده باشد و گاه به علت کارکردهای مدرسه و نظام آموزش و پروش البته این دو تا حدی با یکدیگر در تعامل هستند(پور شافعی، 1380).
پژوهشگرانی که به دنبال کشف عوامل مرتبط با عملکرد تحصیلی بالا بودهاند به آرایههایی از متغییرها، که عملکرد تحصیلی را تحت تأثیر قرار میدهند دست یافتهاند. در رابطه با عوامل محیطی،تا کنون به وجود عوامل محیطی نیرومند و موثر زیادی بر پیشرفت تحصیلی پی برده شده است: فورد (فورد و توماس، 1997)، در یک مطالعه شاخصهای زیر را برای کمآموزان برشمردند: داشتن روابط معلم- شاگردی مثبت پایین، حمایت کم از طرف همکلاسیها، بیانگیزگی و بیعلاقگی در مدرسه. هر یک از عوامل ذکر شده به تنهایی و نیز در تعامل با یکدیگر بر میزان پیشرفت تحصیلی فرد اثر میگذارد (پور شافعی، 1380).
2-2-4-5 اهمیت پیشرفت تحصیلی
همزمان با گسترش جوامع و محول شدن وظیفۀ تعلیم و تربیت به نهاد آموزش و پرورش، افت تحصیلی به عنوان یکی از مهمترین موضوع ها در حیطۀ شناخت و آموزش مطرح شده است. این پدیده توجه دنیای امروز را به خود معطوف و ذهن بسیاری از پژوهشگران و متخصصین امر را به خود مشغول کرده است؛ چرا که تبعات فردی، خانوادگی و اجتماعی آن به لحاظ هزینه های مادی و معنوی، قابل چشم پوشی نیست. فردی که با افت تحصیلی مواجه می شود علاوه بر واردآوردن خسارت های مادی به نظام آموزشی، سرمایه عمر خود را هدر می دهد که هرگز جبران پذیر نخواهد بود. همچنین، مطالعۀ آسیب های اجتماعی همواره نشان داده است که درصد زیادی از منحرفین اجتماعی در جایگاه تحصیلی پایین تری قرار داشته اند(پور شافعی، 1380).
[1]. Ford
[2] . Ford & Thomas
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1400-03-05] [ 02:11:00 ب.ظ ]
|