پایان نامه یادگیری خودتنظیمی//محیط آموزشی و پیشرفت تحصیلی |
محیط آموزشی و پیشرفت تحصیلی
با توجه به اینکه ممکن است آموزش به وسیله نهادهای مختلف اجتماعی، چون خانواده، وسایل ارتباطی جمعی و هم چنین از طریق تجربیات متنوع زندگی در اجتماع انجام گیرد، آموزش منظم عموماً به وسیله مدارس و دانشگاهها به یادگیرندگان داده می شود. وظیفه اساسی آموزشگاههای سراسر دنیا تعلیم و تربیت جوانان است. با آن که مقاصد و محتوای این تعلیم و تربیت در میان ملتها و نیز در درون یک ملت متفاوت است، اما فرآیندهای آموزشی همه مدارس بسیار شبیه به هم است. (بلوم، 1976؛ ترجمه سیف، 1374).
معلم تاثیر انکارپذیری بر دست آوردهای دانشآموزی دارد. انتظارات واقعگرایانه معلم به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کمک موثر می کند. شانک (1989) معقتد است که وجود تناسب بین انتظارات معلم و توانایی دانش آموزان برای پیشرفت تحصیلی لازم است و از طرف دیگر فقدان تناسب باعث ایجاد این برداشت در دانش آموزان می شود که توقع معلم با توانایی او قابل انطباق نیست و در نتیجه انگیزه پیشرفت و به تبع آن سطح عملکرد پایین میآید. (رئیس سعیدی، 1386).
2-2-10-6- عوامل مخل در پیشرفت تحصیلی
عوامل مخل در پیشرفت تحصیلی شامل: الف) شرایط جسمی و روحی و روانی. ب) شرایط خانوادگی. ج) شرایط حاکم بر مدرسه.
الف) شرایط جسمی و روحی و روانی: شامل بیماریهای دانش آموز، نقصهای جسمانی، ضعف سلامت عمومی، مشغولیتهای ذهنی.
ب) شرایط خانوادگی: شامل متارکه والدین، اعتیاد، فقر نظرات ناخوشایند والدین، جرو بحثهای والدین….
ج) شرایط حاکم بر مدرسه: رفتار کارکنان مدرسه، تشویقها و تنبیههای بیجا، عدم موفقیت در یادگیری ارتباط بین معلم و دانش آموز، ارتباط همسالان با یکدیگر.
2-2-10-7- اهمیت بررسی پیشرفت تحصیلی
در شرایط کنونی در جامعه ما پیشرفت و موفقیت تحصیلی هم برای خانوادهها و دانش آموزان و هم برای جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین شناخت جنبه های روانشناختی دانش آموزان و واکنشهای آنها در شرایط خاص می تواند همانند یک ابزار کمک آموزشی قدرتمند عمل کند، به افزایش تاثیر ابزارهای آموزشی منجر شود و برای دانش آموز، معلم و نظام آموزش و پرورش از نظر اقتصادی سودمند باشد (چادهودی و امین، 2006).
شناخت علل و عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی می تواند کمکی موثر در کاهش افت تحصیلی و در نتیجه بهبود وضعیت جسمی، روانی و آموزشی دانش آموزان باشد (مطلق و همکارن، 1387).
2-2-10-8- رابطه خودتنظیمی و باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی
پژوهشهای انجام شده درباره راهبردهای یادگیری نشان دادهاند که با بهره گرفتن از این تدابیر، پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان را بهبود میبخشد. پژوهش پینتریج و دیگروت (2010) به منظور بررسی خودکارآمدی، ارزشگذاری درونی، اضطراب امتحان و خودتنظیمی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان انجام شد. نتایج نشان داد که خودکارآمدی و ارزشگذاری درونی به طور مثبتی با درگیری شناختی و عملکرد تحصیلی رابطه دارند.
زیمرمن (2000) در مطالعهای تاثیر خودتنظیمی و باورهای انگیزشی را بر روی گروهی از دانش آموزان دبیرستانی بررسی کرد او مشاهده نمود که یکی از مهمترین عوامل موثر در موفقیت دانش آموزان دبیرستانی دارا بودن مهارت خودتنظیمی و باورهای انگیزشی است.
دانشآموزانی که از این راهبردها بیشتر استفاده میکردند. و به تمام مراحل یادگیری خویش نظارت و کنترل داشتند، میدانستند که چگونه برای مطالعه یک درس در خود ایجاد انگیزه نمایند و از چه شیوهای برای فهم مطالب و به یادداشتن آنها استفاده کنند. این دانش آموزان موقع انجام تکالیف درسی احساس سرزندگی و شادکامی بیشتری داشتند.
بندورا (1986) نیز معتقد است که اثر مثبتی از خودکارآمدی بر عملکرد تحصیلی وجود دارد.
Bloum
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1400-03-05] [ 02:46:00 ب.ظ ]
|