موجودی کالا خریدها * ۳۶۵ = مدت زمان نگه داری موجودی کالا = رابطه (۲)

 

مدت زمان پرداخت حسابهای پرداختنی نیز نشان دهنده میانگین زمانی که سازمان بدهی هایش را با عرضه کنندگان خود تصفیه می‌کند، می‌باشد واز طریق رابطه (۳) محاسبه می‌گردد.سیاست های اتخاذ شده در قبال عرضه کنندگان نیز بر روی سودآوری سازمان تاثیر خواهد گذاشت(کالیس و دیگران[۲۵]، ۲۰۱۱).

 

حساب های پرداختنی خریدها * ۳۶۵ = مدت زمان پرداخت حساب های پرداختی= رابطه (۳)

 

چرخه نقدینگی نیز فاصله زمانی وجوه نقد برای خرید موجودی برای استفاده در فرایند تولید و زمانی که وجوه نقد از طریق فروش محصول نهایی به شرکت باز می‌گردد را شامل می شود. این شاخص از طریق رابطه (۴) محاسبه می‌گردد .لازم به ذکر است که شاخص چرخه نقدینگی اگر چه در این مقاله به عنوان شاخص مدیریت سرمایه در گردش در نظر گرفته شده است ولی می‌تواند به عنوان یک شاخص عملکرد نیز در نظر گرفته شود . جانسون و سوئنن نیز در بررسی شاخص هایشرکت های موفق، چرخه نقدینگی را به عنوان یک معیار عملکرد در نظر گرفته اند(کمانکاس، ۲۰۰۸).

 

وصول مطالبات = چرخه نقدینگی = رابطه (۴)مدت زمان پرداخت حسابهای پرداختنی (تعداد روزهای نگهداری موجودی) + مدت زمان

 

۲-۲-۱۲ شاخص های عملکرد

 

جانسون و سوئنن[۲۶] در مطالعه ای ۱۹۸۲داشته اند – که بر روی ۴۷۸ شرکت در دوره زمانی ۱۹۹۸ ۱۰شاخص را به عنوان شاخص های شرکت های موفق در نظر گرفته اند که سودآوری و نقدینگی از بین این شاخص ها مرتبط با سرمایه در گردش می‌باشد. سودآوری یکی از شاخص های مهم در ارزیابی عملکرد مالی شرکت‌ها محسوب می شود، که با استفاده و سود عملیاتی (ROA) از معیارهایی همچون بازده داراییها ناخالص و … محاسبه می‌گردد(کالیس و دیگران، ۲۰۱۱). نقدینگی نیز طبق نظر شلتون به توانایی سازمان برای ادای تعهدات کوتاه مدت خود مربوط می شود و سازمان باید سرمایه در گردش کافی یا دسترسی به وجوه کافی برای ادای این تعهدات را داشته باشد(سایفرت، ۲۰۰۵). پس می توان این چنین استدلال کرد که یک سطح نقدینگی بهینه می‌تواند به عنوان معیار مناسبی برای عملکرد مالی سازمان در نظر گرفته شود.

 

۲-۲-۱۳ عوامل مؤثر بر سرمایه در گردش

 

عوامل زیادی ممکن است بر روی سرمایه در گردش و سیاست‌های سرمایه در گردش سازمان تاثیر بگذارد(کالیس و دیگران، ۲۰۱۱). در اینجا چهار مورد از این عوامل که از اهمیت بیشتری برخوردار است توضیح داده می شود و بقیه عوامل نیز در حد اشاره خواهد آمد.

 

۲-۲-۱۳-۱ مدیریت وجوه نقد

 

شرکت ها استراتژی های مدیریت وجوه نقد خود رابر محور دو هدف تعیین می‌کنند : ۱) تهیه و تأمین وجه نقد برای انجام پرداخت های شرکت . ۲) به حداقل رساندن موجودی هایی که در شرکت به صورت راکد باقی می ماند(کالیس و دیگران، ۲۰۱۱). پلاک و کوکورک نیز اهداف مدیریت وجوه نقد را افزایش نقدینگی، کنترل جریان نقدی، افزایش ارزش سرمایه و کاهش هزینه های سرمایه بیان کرده‌اند و در مطالعه ای که در جمهوری چک داشته اند ‌به این نتیجه رسیده اند که بسیاری از فعالیت‌های بانکداری و خزانه داری در جمهوری چک بر روی مدیریت وجوه نقد که شامل بودجه بندی سرمایه، مدیریت بدهی ها، روابط خوب با بانک‌ها، پرداخت به عرضه کنندگان، جمع‌ آوری وجوه از مشتریان، کنترل پول خارجی و گزارش و حمایت فنی از این وظایف متمرکز شده اند(هاملز، ۲۰۰۴). ‌بنابرین‏ می توان با توجه ‌به این وظایف برای مدیریت وجوه نقد این چنین استدلال کرد که مدیریت مناسب و بهینه وجوه نقد بر روی مدیریت سرمایه در گردش سازمان تاثیر خواهد گذاشت چرا که بر روی مدت زمان وصول مطالبات و مدت زمان پرداخت بدهی ها تاثیر می‌گذارد و آن ها را در سطح بهینه نگه می‌دارد(چینگ و دیگران[۲۷]، ۲۰۰۷).

 

۲-۲-۱۳-۲ نسبت بدهی

 

با این نسبت کل وجوهی که از محل بدهی ها تامین شده محاسبه می شود و از تقسیم کل بدهی ها بر کل دارایی ها به دست می‌آید(شارت و دیگران، ۲۰۰۸). چیو وچنگ در مطالعه ای که بر روی عوامل مؤثر بر مدیریت سرمایه در گردش داشته اند، دریافتند که نسبت بدهی ارتباط منفی معناداری با تراز نقدینگی خالص و نیازمندی های سرمایه در گردش و در نتیجه با مدیریت سرمایه در گردش دارد و هر چه میزان نسبت بدهی بالاتر باشد میزان سرمایه در گردش لازم برای عملیات روزمره سازمان کاهش می‌یابد(دایتون[۲۸]، ۲۰۰۹).

 

۲-۲-۱۳-۳ جریان نقدی عملیاتی

 

چیو وچنگ[۲۹] (۲۰۰۶) در مطالعه اثر جریان نقدی عملیاتی بر روی مدیریت سرمایه در گردش دریافتند که جریان نقدی عملیاتی ارتباط مثبت معناداری با تراز نقدینگی خالص و ارتباط منفی معنادار با نیازمندی های سرمایه در گردش دارد و در نتیجه بر روی مدیریت سرمایه در گردش سازمان تاثیر گذار می‌باشد(کمانکاس، ۲۰۰۸).

 

۲-۲-۱۳-۴ ابزارهای کنترل ریسک

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...