6

 

 

 

 

1-4 اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

7

 

 

 

 

1-4-1 هدف کلی ………………………………………………………………………………………………………………….

 

 

7

 

 

 

 

1-4-2 اهداف اختصاصی ………………………………………………………………………………………………………..

 

 

7

 

 

 

 

1-5 فرضیه­های تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………….

 

 

7

 

 

 

 

1-6 تعریف مفهومی و عملیاتی متغییرها ………………………………………………………………………………….

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

1-6-1 شیوه­های فرزندپروری ………………………………………………………………………………………………..

 

 

8

 

 

 

 

فصل دوم :  مروری بر تحقیقات انجام شده

 

 

 

 

 

 

 

2-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

10

 

 

 

 

2-2 تاریخچه مصرف مواد مخدر …………………………………………………………………………………………….

 

 

10

 

 

 

 

2-2-1 نگاهی گذار به تاریخچه اعتیاد در جهان ………………………………………………………………………..

 

 

10

 

 

 

 

2-2-2 تاریخچه مواد مخدر در ایران ……………………………………………………………………………………….

 

 

12

 

 

 

 

2-3 تعریف مواد مخدرو تقسیم آن ………………………………………………………………………………………….

 

 

13

 

 

 

 

پایان نامه

 

2-3-1 تقسیمات مواد مخدر …………………………………………………………………………………………………..

 

 

13

 

 

 

 

2-4 اعتیاد ……………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

14

 

 

 

 

2-4-1 علل گرایش به اعتیاد ………………………………………………………………………………………………….

 

 

15

 

 

 

 

2-5 ویژگی های اعتیاد …………………………………………………………………………………………………………..

 

 

21

 

 

 

 

2-6 سبب شناسی اعتیاد …………………………………………………………………………………………………………

 

 

22

 

 

 

 

2-7 واكنشهای اجتماعی در برابر اعتیاد ……………………………………………………………………………………

 

 

26

 

 

 

 

2-8 نظریه‌های مورد استفاده در امر پیشگیری ……………………………………………………………………………

 

 

29

 

 

 

 

2-8-1 نظریه بی‌هنجاری ………………………………………………………………………………………………………..

 

 

29

 

 

 

 

2-8-2 نظریه انزواطلبی مرتون ………………………………………………………………………………………………..

 

 

29

 

 

 

 

2-8-3 نظریه برچسب زنی …………………………………………………………………………………………………….

 

 

30

 

 

 

 

2-8-4 نظریه انتقال فرهنگی …………………………………………………………………………………………………..

 

 

30

 

 

 

 

2-8-5 نظریه تعهد به رسوم، قواعد و تعلق اجتماعی …………………………………………………………………

 

 

31

 

 

 

 

2-8-6 نظریه كنترل اجتماعی ………………………………………………………………………………………………….

 

 

31

 

 

 

 

2-8-7 نظریه الگوی رشد اجتماعی …………………………………………………………………………………………

 

 

32

 

 

 

 

2-9 آسیب های سوء مصرف مواد مخدر ………………………………………………………………………………….

 

 

32

 

 

 

 

2-10 عوامل تأثیرگزار در پیشگیری از مواد مخدر ……………………………………………………………………..

 

 

33

 

 

 

 

2-11 تاریخچه شیوه‌های فرزند پروری ……………………………………………………………………………………

 

 

34

 

 

 

 

2-11-1  اهمیت شیوه‌های فرزند پروری …………………………………………………………………………………

 

 

36

 

 

 

 

2-11-2 تعامل والدین- فرزند ………………………………………………………………………………………………

 

 

37

 

 

 

 

2-12 شخصیت و روابط والدین با فرزندان ………………………………………………………………………………

 

 

40

 

 

 

 

2-13 انواع شیوه های فرزندپروری …………………………………………………………………………………………

 

 

41

 

 

 

 

2-13-1. شیوه فرزند پروری مقتدرانه ……………………………………………………………………………………..

 

 

42

 

 

 

 

2-13-2. شیوه فرزند پروری مستبدانه …………………………………………………………………………………….

 

 

43

 

 

 

 

2-13-3. شیوه فرزند پروری سهل گیرانه …………………………………………………………………………………

 

 

44

 

 

 

 

2-14 نگرش های فرزندپروری ……………………………………………………………………………………..

 

 

44

 

 

 

 

2-14-1  اقتدار و نفوذ والدین در خانواده و فواید آن ………………………………………………………………..

 

 

45

 

 

 

 

2-14-2  طبقه اجتماعی و سبک فرزندپروری ………………………………………………………………………..

 

 

49

 

 

 

 

2-15  فرهنگ و فرزندپروری ……………………………………………………………………………………………….

 

 

50

 

 

 

 

2-16  نظریه های فرزندپروری ………………………………………………………………………………………

 

 

51

 

 

 

 

2-16-1  نظریه بامریند…………………………………………………………………………………………………………

 

 

52

 

 

 

 

2-16-2 نظریه» اریکسون ……………………………………………………………………………………………………..

 

 

59

 

 

 

 

2-16-3 الگوی زیگلمن ……………………………………………………………………………………………………….

 

 

59

 

 

 

 

2-17 مروری بر مطالعات انجام شده  ……………………………………………………………………………………..

 

 

62

 

 

 

 

2-17-1 مطالعات انجام شده در داخل کشور ………………………………………………………………………..

 

 

62

 

 

 

 

 

2-17-2 مطالعات انجام شده در خارج از کشور ……………………………………………………………………….

 

 

 

63

 

 

 

 

فصل سوم : روش تحقیق

 

 

 

 

 

 

 

3-1 روش و نوع پژوهش ………………………………………………………………………………………………………

 

 

66

 

 

 

 

3-2 روش انجام تحقیق ………………………………………………………………………………………………………..

 

 

66

 

 

 

 

3-2-1  جامعه آماری ………………………………………………………………………………………………….

 

 

66

 

 

 

 

3-2-2 روش و طرح نمونه گیری و نمونه پژوهش …………………………………………………………….

 

 

66

 

 

 

 

3-3- ابزارهای پژوهش ……………………………………………………………………………………………….

 

 

67

 

 

 

 

3-3-1 پرسشنامه شیوه های فرزند پروری بامیرند ………………………………………………………………

 

 

67

 

 

 

 

3-3-2 پرسشنامه گرایش به مواد مخدر …………………………………………………………………………..

 

 

67

 

 

 

 

3-4 متغیرها ………………………………………………………………………………………………………………

 

 

68

 

 

 

 

3-5 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ………………………………………………………………………………..

 

 

68

 

 

 

 

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

 

 

 

 

 

 

 

4-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

70

 

 

 

 

4-2 مشخصات جمعیتی ………………………………………………………………………………………………………..

 

 

70

 

 

 

 

4-3 اطلاعات توصیفی متغیرهای تحقیق ………………………………………………………………………………….

 

 

72

 

 

 

 

4-4- یافته های استنباطی ………………………………………………………………………………………………………

 

 

73

 

 

 

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

 

 

 

 

 

 

 

5-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

78

 

 

 

 

5-2-  یافته های تحقیق  ……………………………………………………………………………………………………….

 

 

78

 

 

 

 

5-3- بحث و نتیجه گیری  ……………………………………………………………………………………………………

 

 

85

 

 

 

 

5-4- محدودیت های تحقیق ………………………………………………………………………………………………….

 

 

86

 

 

 

 

5-5- پیشنهادات تحقیق ………………………………………………………………………………………………………..

 

 

87

 

 

 

 

منابع ……………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

88

 

 

 

 

پیوست ………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

93

 

 

 

 

چکیده انگلیسی …………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

96

 

 

 

 

 

 

 

چکیده:

 

 

این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین شیوه­های فرزند پروری  با گرایش به مواد مخدر دانشجویان دانشگاه آزاد شهر بندرعباس انجام گردید. روش تحقیق توصیفی (همبستگی) طراحی و اجرا شد. نمونه شامل 350 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس به صورت در دسترس انتخاب گردید. پرسشنامه­ های شیوه‌های فرزندپروری بامریند و گرایش به مصرف مواد مخدر توسط دانشجویان اعضای نمونه تکمیل شد. داده‌های پژوهش حاضر با استفاده از نرم‌افزار آماری Spss در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و برای آزمودن فرضیه‌های تحقیق از آمار استنباطی (آزمون تحلیل رگرسیون)،استفاده شد که نتایج آن به شرح ذیل می باشند:

 

 

نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین سبک فرزندپروری آزاد گذاری و گرایش به مواد مخدر دانشجویان رابطه مثبت معناداری به لحاظ آماری وجود دارد (01/0>P ، 350n= ، 702/0r=)، همچنین نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین سبک فرزندپروری استبدادی و گرایش به مواد مخدر دانشجویان رابطه مثبت معناداری به لحاظ آماری وجود دارد(01/0>P ، 350n= ، 674/0r=). همچنین نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین سبک فرزندپروری اقتدارمنطقی و گرایش به مواد مخدر دانشجویان رابطه منفی معناداری به لحاظ آماری وجود دارد(01/0>P ، 350n= ، 76/0-r= ). نتایج رگرسیون نشان داد که شیوه­های فرزندپروری اقتدار منطقی خانواده­ها با گرایش به اعتیاد دانشجویان رابطه­ی منفی برابر با 769/0- وجود دارد. نتایج مدل رگرسیونی نیز نشان داد که شیوه های فرزندپروری خانواده ها توانسته 4% از واریانس گرایش به مواد مخدر را پیش­بینی نماید(001>P، 04/0=Adjusted R، 225/0=R).

 

 

نتیجه گیری: نتایج نشان داد که شیوه­های فرزندپروری والدین، به طور معناداری گرایش به مواد مخدر دانشجویان را تبیین می­نمایند و شیوه­های فرزندپروری استبدادی و آزاد گذاری رابطه­ی منفی و معناداری با گرایش به مواد مخدر دانشجویان دارند، در حالی که شیوه فرزندپروری اقتدارمنطقی رابطه­ی منفی و معناداری با گرایش دانشجویان به مواد مخدر دارد.

 

 

واژه های كلیدی گرایش به مواد مخدر ، شیوه های فرزندپروری .

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اوّل:

 

 

کلّیات پژوهش

 

 

1-1 مقدمه

 

 

تاثیر خانواده آنچنان بر رشد بارز است که پژوهشگران با وجود اختلاف نظر در زمینه­های مختلف ، در زمینه اهمیت سبک­های فرزند پروری و تاثیر آن بر رشد نظر مشترک دارند. هسته مهمی از فرایندها و تعاملات ناشی از محیط خانواده، به باورها و ادراکات کودک از باورها و رفتارهای والدین با آنهاست، برمی­گردد . با بررسی نحوه ادراک فرزندان از سبک­های فرزند پروری می­توان به شیوه­های موثر در بروز رفتارهای اعتیادگونه پی برد.

 

 

والدینی که در محبت به فرزندان خود افراط می کنند، تلاش می­کنند تا همه نیازهای نوجوانانشان را بدون توجه به سن و انتظارات­شان پاسخ دهند وبرای آنها محدودیتی قایل نمی­شوند و هیچ تلاشی برای شکل دهی اعمال و رفتار آنها انجام نمی­دهند. برخی از آنها نرم خو و برخی بی تفاوت­اند . و روش آنها پرهیز از مسئولیت با صدور اجازه برای انجام هر کاری به کودک و نوجوان می­باشد . این کودکان در آینده­ای نزدیک به نوجوانانی بی بندوبار ، لا ابالی، سهل انگار، خودخواه و بی هدف تبدیل می­شوند که احساس مسئولیت نمی­کنند و قادر به زندگی اجتماعی نیستند و اغلب در زندگی با شکست مواجه می شوند و در صورت مواجهه با سختی­های بهنجار دوره نوجوانی به صورت فردی ضعیف که فاقد مهارت­های لازم برای مقابله با مسائل خود می­باشد، عمل می­کنند .

 

 

یکی از این دغدغه­ها این پژوهش نیز بدنبال رابطه فرزند پروری با گرایش به مواد مخدر[2] می­باشد  که با توجه به اهمیت دوران نوجوانی و همچنین تاثیرات نحوه تربیت والدین و چگونگی گرایش نوجوانان به مواد مخدر ، تحقیق حاضر به بررسی رابطه فرزندپروری با گرایش به مصرف مواد مخدر در بین داشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس پرداخته است.

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...