19                               نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان درهلند                 58-56

 

 

20                               نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان درآلمان               60-58

 

 

21                               نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان دراتریش              61-60

 

 

22                               نظام آموزشی وپرورشی پیش از دبستان درلیبی                 66-61

 

 

23                               فصل سوم                                                                   67

 

 

نقش کودک درشکل گیری شخصیت کودک

 

 

24                               نقش کودک درشکل گیری شخصیت کودک                68

 

 

25                               آشنایی کودک باکودکستان                                           69-68

 

 

26                                اهمیت مهدکودک                                                        69

 

 

27                               درچهاردیواری مهدکودک چه می گذرد                        71-69

 

 

28                               نقش مهدکودک دررشد اجتماعی کودکان                     72-71

 

 

29                               نقش مهدکودک دراحیای ارزشهای فرهنگی                    74-72

 

 

30                               انتظارات والدین از مهدکودک                                       75-74

 

 

31                               فصل چهارم

 

 

32                               ویژگیهای کودکان 6-3 ساله                                         76

 

 

33                               ویژگی کودکان سه ساله ازنظر جسمی ، عاطفی ، هوشی وذهنی     77

 

 

33                               ویژگی کودکان چهارساله                                              78

 

 

34                               ویژگی کودکان پنج ساله                                               79

 

 

35                               ویژگی کودکان شش ساله                                             80

 

 

36                              رشد عاطفی اجتماعی آیا میدانید که ؟                             84-81

 

 

37                               رشد جسمی حرکتی                                                      86-84

 

 

38                               رشد زبان                                                                      88-86

 

 

39                               رشد شناختی                                                                  91-88

 

 

40                               رشد بیان خلاق ودرک زیباییها                                       92-91

 

 

41                               خصوصیات دوره کودکستانی                                         92

 

 

42                               رشد جسمانی                                                                 93-92

 

 

43                               رشدحسی حرکتی                                                          94-93

 

 

44                               رشد ذهنی                                                                     95-94

 

 

45                               رشدعاطفی                                                                    97-96

 

 

46                               دووسه سالگی                                                               99-97

 

 

47                               سه وچهارسالگی                                                            102-99

 

 

48                               پنچ وشش سالگی                                                          103-102

 

 

49                             فصل پنجم                                                                  104

 

 

50                               بازیهای کودکان                                                            105

 

 

51                               کودکان وبازی                                                              106

 

پایان نامه و مقاله

 

 

52                               نوع وبازی                                                                     106

 

 

53                   بازی وورزش درروایات اسلام                                                     107

 

 

54                   همبازی کودک                                                                         110-108

 

 

55                   شکایت ازبازی کودکان درکوچه ها                                            110

 

 

56                   والدین بی خیال                                                                                     111-110

 

 

57                   نکات مهم درانتخاب همبازی برای کودکان                                 111

 

 

58                   محیط بازی                                                                               113-111

 

 

59                   کنترل محیط بازی                                                                      113

 

 

60                   سرکشی ازبازیهای کودکان                                                        114

 

 

61                   مقداربازی                                                                                 117-115

 

 

62                   بازی وخلاقیت                                                                           119-117

 

 

63                   بازی                                                                                         121-119

 

 

64                   ارزشهای بازی                                                                           124-121

 

 

65                   آب بازی                                                                                   126-124

 

 

66                   نکات ایمنی برای آب بازی                                                         126

 

 

67                   راههای بازی باآب                                                                     129-127

 

 

68                   رشد ذهنی وشناختی                                                                   131-129

 

 

69                   رشد عاطفی اجتماعی                                                                 134-131

 

 

70                   فصل ششم                                                                               135

 

 

71                   فرضیه شناختی – رشدی پیاژه                                                      135

 

 

72                   مراحل 2و3 اندیشه پیش ازعمل 7-2 سالگی                              136

 

 

73                   رشد فعالیت نمادین                                                                    138-136

 

 

74                   تعقل علمی                                                                                139-138

 

 

75                   طبقه بندی                                                                                 140-139

 

 

76                   اندیشه اجتماعی                                                                                     142-140

 

 

77                   قضاوت اخلاقی                                                                          142

 

 

78                   زنده گرایی                                                                               144-142

 

 

79                   خلاصه ونتیجه                                                                            145-144

 

 

80                   فصل هفتم                                                                             146

 

 

81                   گفتگو بافرخنده مفیدی                                                             152-146

 

 

82                   فصل هشتم                                                                                153

 

 

83                   آیین نامه تأسیس ، انحلال واداره مهدکودک                               188-153

 

 

84                   نیروی انسانی                                                                             189

 

 

85                   چارت سازمانی                                                                          190

 

 

86                   هزینه تأسیس مهد                                                                       195-191

 

 

87                   برنامه کلاسی آمادگی                                                                196

 

 

88                   برنامه کلاسی 4-3 ساله ها                                                          197

 

 

89                   برنامه غذایی                                                                              197

 

 

90                   فصل نهم

 

 

ضمائم وپیوستها

 

 

91                               فهرست منابع ومآخذ

 

 

مقدمه

 

 

كودكان سرمایه های ارزشمند وسازنده آینده جامعه هستند. آموزش و پرورش در دوره كودكی كه زمان شكل گیری شخصیت و ایجاد عادات مختلف و پیشگیری از بروز مشكلات است. آینده فرد و جامعه را بنایی نهد و مسیر حركت مملكت را مشخص می سازد. توجه به مسائل و مشكلات كودكان باعث پیشرفت و ترقی جامعه می شود و غفلت در رفع مشكلات آنان، خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد. از این رو، سرمایه گذاری  و برنامه ریزی در آموزش و پرورش ابتدایی، از حساسترین و مهمترین وظایف دست اندر كاران و مسئولان جامعه است و باید از اولویت ویژه ای برخوردار باشد.

 

 

هدف ما در اینجا آشنا ساختن خواننده با خصوصیات، شیوه های شناخت، برقراری ارتباط صحیح، نحوه كاركردن و درنهایت رفع مشكلات كودكان است. برای نیل به این هدف ابتدا تعاریف، اهداف، تاریخچه، ضرورت و اصول راهنمایی و مشاوره كودك مورد بررسی قرار گرفته، سپس مطالبی درباره خصوصیات دوره كودكی ارائه شده است تا دست اندركاران آموزش و پرورش و مشاوره كودك بتوانند رفتارهای عادی كودكان را از رفتارهای غیر عادی تشخیص دهند.

 

 

تعریف لغوی آموزش و پرورش پیش از دبستان

 

 

آموزش: عمل آموختن، یاد دادن             تعلیم: تربیت، پرورش

 

 

پرورش: 1- تربیت، تعلیم، تأدیب  2- فرهنگ، تمدن  3- پرستیدن، پرستش  4- خوراك، خورش، غذا، طعام

 

 

پیش: OIS ]پب. Patis مقابل فلز است.

 

 

Paitis، پهـ (7) [Pe$Pat 1- (ق – مكان) جلو، قبل، قدام. مق. پس، پیش، وضع، حال، نهاد

 

 

جزوهای جسم بود جهشهای مختلف چنان كه نشستن و برخاستن و ركوع و سجود و چون دست و پا پدر و اندامهای دیگر را نهادهای ایشان سوی چشمهای راست و چپ و زیر و زبر (پیش و پس…) دانشنامه الهی 30

 

 

2- (ق- زمان) قبل؛ پس. بعد. پیش از     3- (هر – اضـ ) نزد ( حضور داشتن چیزی یا كسی را رساند)

 

 

4-(هر – اضـ ) طرف، جانب، سوی (پیش او رفت)

 

 

دبستان: ded – estan ]= رب + پب . rdipi نوشتن + ستان – پسـ 20 (امر)

 

 

آموزند؛ مكتب    2- (نو) (مزه)     مدرسه ابتدایی- آموزشگاه نوآموزان كه بالاتر از كودكستان و پایین تر از دبیرستان است.

 

 

تاریخچه آموزش پیش دبستانی

 

 

تاریخچه آموزش پیش دبستانی در ایران به 80 سال پیش باز می گردد.

 

 

در سال 1298 مسیونر های مذهبی و اقلیت های دینی به احداث كودكستان ها و مراكز آموزش پیش دبستانی درتهران مبادرت نمودند .در همان اثنا زنده یاد جبار باغچه‏بان در سال 1303 به احداث باغچه اطفال در شهرستان تبریز مبادرت نموده و چند سال بعد در سال 1307 كودكستان دیگری در شهرستان شیراز دایر نمود. گفتنی است كه در آن اثنا تنها از كودكان خانواده های مرفه و كارمندان عالی رتبه ادارات در این مراكز ثبت نام به عمل می آمد . استقبال این خانواده ها از عملكرد مراكز آموزش پیش دبستانی (كودكستان ها( سبب گردیدكه طی مدت زمان كوتاهی در تهران وچندین شهر بزرگ دیگر كشور، كودكستان هایی توسط بخش خصوصی دایر گردد .از جمله مهمترین برنامه های این مراكز می توان به بازی های مرسوم ، آموزش مقدماتی خواندن و نوشتن ، نقاشی و بازی با عروسك و اشكال هندسی اشاره نمود.در سال 1303 شورای عالی فرهنگ ،به تصویب انحصاری آیین نامه احداث مراكز آموزش پیش دبستانی در شهرستان تهران و درسال 1304به تصویب این آیین نامه برای سایر شهرهای كشور مبادرت نمود.نخستین امتیاز تاسیس كودكستان توسط وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه در سال 1310 صادر گردید.از این روی سال1310 آغاز فصل جدیدی در تاریخ آموزش پیش دبستانی ایران محسوب می گردد.نخستین آیین نامه ویژه كودكستانها و مراكز آموزش پیش دبستانی درسال 1312 به تصویب شورای عالی فرهنگ رسید. در ماده اول این آیین نامه ، سن كودكان جهت پذیرش در كودكستانها 4 تا 7 سال قید شده بود. این در حالیست كه درسال 1335 ، آیین نامه جدیدی جهت اداره كودكستانها به تصویب رسید كه طی آن سن كودكان ، 3 تا 6 سال تعیین شده بود. در سال1334 ، اداره مستقلی جهت رسیدگی و نظارت بر امور كودكستان ها تحت نظارت وزارت فرهنگ تاسیس گردید. در سال1340 ، اداره امور كودكستانهای كشور منحل شده و وظایف مربوطه به اداره كل تعلیمات ابتدائی محول گردید. در آن اثنا دولت به تلاش هایی درجهت احداث كودكستان های دولتی مبادرت نموده و با احداث كودكستانها در شهرهای سراسركشور،كودكان خانواده های طبقه متوسط را تحت پوشش خود قرار داد. تا سال 1322 در سراسر كشور تنها تعداد 7 كودكستان وجود داشت و این در حالیست كه طی سال1331 به 74 و طی سال 51 13 به 431 مركز بالغ گردید. در همان اثنا تلاش هایی درجهت تربیت مربیان مراكز پیش دبستانی نیز آغاز گردید. درسال 1336 ، آموزشگاه های كودكیاری آغاز به فعالیت نمودند . اولین اساسنامه و برنامه درسی این آموزشگاهها طی سال 1345 به تصویب شورای عالی فرهنگ رسید. چندسال بعد تدریس رشته كودكیاری یا آموزش و پرورش پیش ازدبستان در برخی دانشكده های علوم تربیتی من جمله مدرسه عالی شمیرانات و دانشگاه ابوریحان آغاز گردید.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...