۳-۴- نمونه پژوهش

 

با توجه ‌به این که اندازه جامعه معلوم است و با در نظر گرفتن دامنه اطمینان ۹۵% و دقت آلفای ۵±اندازه نمونه ۳۷۰ نفر برآورد شد که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انجام پذیرفت. ولی به دلیل افت آزمودنی و عدم برگشت بعضی از پرسشنامه‌ها که داشتیم حجم نمونه نهایی ۳۲۹ نفر بود.

 

۳-۵- روش اجراء

 

پس از انتخاب آزمودنی ها و توضیح درمورد هدف پژوهش و کسب رضایت از آن ها برای مشارکت در ‌پاسخ‌گویی‌ از پرسشنامه های ابعاد وسواسی،باورهای وسواسی،عدم تحمل بلاتکلیفی،بدریخت انگاری بدنی،احتکار و پرسشنامه باورهای فراشناختی استفاده شد.

 

ابزارهای مورد نیاز در این پژوهش مقیاس های زیر می‌باشند

 

۳-۶- مقیاس ابعاد وسواس فکری-عملی (DOCS؛ آبراموویچ و همکاران، ۲۰۱۰)

 

مقیاس ابعاد وسواس فکری-عملی یک شاخص ۲۰سوالی منطبق با DSM-5 ‌می‌باشد که شدت چهار بعد علائم OCD را که به صورت علمی تأیید شده است را ارزیابی می­ کند: آلودگی، مسئولیت برای آسیب و اشتباهات، تقارن و نظم و ترتیب، و افکار غیر قابل قبول (ماتکس-کلز و همکاران، ۲۰۰۵؛ مکی و همکاران، ۲۰۰۴؛ انجمن روانپزشکی آمریکا، ۲۰۱۳-۲۰۱۲).

 

شرکت کنندگان سوالات ‌در مورد تجربه علائم OCD در یک ماه گذشته را با بهره گرفتن از یک مقایس لیکرت ۵ درجه ای (۰-۴) پاسخ می­ دهند. دامنه نمرات بین ۰ تا ۲۰ برای هر خرده مقیاس و ۰ تا ۸۰ برای نمره کل ‌می‌باشد. این پرسشنامه دارای وضعیت روانسنجی خوبی ‌می‌باشد که شامل پایایی، اعتبار و حساسیت تشخیصی ‌می‌باشد به طوری­که همسانی درونی برای کل پرسشنامه (α=۰/۹۳) و برای خرده مقیاس­ها (α= ۰/۸۳ – ۰/۹۶) گزارش شده است (آبراموویچ و همکاران، ۲۰۱۰). همسانی درونی این پرسشنامه توست پژوهشکر ۸۷/۰ برآورد شد. در مطالعه قلخانی، همسانی درونی برای کل پرسشنامه ۰/۹۱ و برای خرده مقیاس­ آلودگی۰/۸۷ و برای مسئولیت برای آسیب ۰/۹۱ و برای افکار غیر قابل قبول ۰/۹۲ و برای تقارن ۰/۹۱ به دست آمد.

 

۳-۷- پرسشنامه باورهای وسواسی

 

پرسشنامه باورهای وسواسی OBQ_44)) شامل ۴۴ پرسش ‌می‌باشد که ابعاد بیماری­زایی [۱۲۸]را در حیطه شناخت در بیماران مبتلا به وسواس فکری-عملی مورد ارزیابی قرار می­دهد.از پاسخ ­دهندگان درخواست می­ شود،میزان موافقت خود را با هر کدام از گزینه­ ها که روی مقیاس صفر تا هفت رتبه بندی شده است،اعلام کند ]خیلی زیاد مخالف(۳-)،نظری ندارم(صفر)و خیلی زیاد موافق(۳+)[. آزمون از شش زیر گروه افکار تشکیل شده که دامنه­های کلیدی حوزه ­های شناخت در اختلال وسواس فکری – عملی هستند؛ شامل احساس مسؤلیت برای صدمه و آسیب[۱۲۹]، ارزیابی تهدید و خطر[۱۳۰] (۱۶ گزینه )، کمال­طلبی[۱۳۱]، نیاز به برخورداری از اطمینان[۱۳۲](۱۶ گزینه)، اهمیت دادن به افکار[۱۳۳] و کنترل افکار[۱۳۴](۱۲گزینه).(شمس و همکاران،۱۳۸۴). شمس و همکاران(۱۳۸۳) اعتبار و پایایی فرم فارسی پرسشنامه باورهای وسواسی-۴۴ (OBQ-44) را در یک نمونه ۲۲۲ نفری از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مورد بررسی قرار دادند. برای محاسبه پایایی همزمان، پایایی ثبات درونی با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ(۹۲/۰) و ضریب دو نیمه­سازی با عنوان همبستگی اصلاح شده (۹۴/۰) برآورد شد و از ضریب پایایی حاصل از روش بازآزمایی آزمون OBQ-44 (82/0=r) نیز برای محاسبه پایایی غیرهمزمان استفاده شد. در مجموع، داده ­های فوق بیانگر ثبات درونی بالا و همین­طور نشان­دهندۀ ثبات نمره ­های آزمون به فاصله زمانی پنج تا ۱۴روز بود. برای برآورد روایی ملاک پرسشنامه OBQ-44، همبستگی آن با دو پرسشنامۀ OCI-R و MOCI محاسبه شد که به ترتیب ۵۷/۰ و ۵۰/۰ به دست آمد و معنادار بود. جهت بررسی روایی سازه پرسشنامه، روش تحلیل عاملی به کار رفت. مشخصه ­هایی که از طریق روش ML به دست آمد، نشان داد که پرسشنامه OBQ-44 از عامل که همبستگی بالایی با هم دارند اشباع شده و همبستگی زیاد این سه عامل نشان­دهنده همگرایی این عوامل است که اهداف سنجش پرسشنامه OBQ-44 را تأمین می­ کند. همسانی درونی برای این پرسشنامه توست پژوهشکر ۸۶/۰ برآورد شد.

 

۳-۸- مقیاس بلاتکلیفی

 

این مقیاس توسط فریستون و همکاران(۱۹۹۴)، برای سنجش میزان تحمل افراد در برابر موقعیت های نامطمئن و حاکی از بلاتکلیفی طراحی شده است. ابزار۲۷ سوال دارد و بر روی یک مقیاس ۵ درجه ای به سوالها پاسخ داده می شود. بوهر و داگاس[۱۳۵] (۲۰۰۲)، اعتبار ابزار به روش محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده را برای این مقیاس۹۴/۰ و اعتبار با روش بازآزمایی آن را در فاصله ۵ هفته ای، ۷۴/۰ گزارش کرده‌اند. در پژوهش حمیدپور، اندوز و اکبری اعتبار با روش آلفای کرونباخ برابر ۸۸/۰ واعتبار بازآزمایی برابر ۷۶/۰ به دست آمد. همسانی درونی در این پژوهش برای این پرسشنامه ۸۹/۰ برآورد شده است.

 

۳-۹- پرسشنامه باورهای فراشناختی:

 

پرسشنامه فراشناختی ولز(۱۹۸۲) یک مقیاس ۳۰ سوالی خود گزارشی است که حیطه های فراشناختی زیر را در پنج مقیاس جداگانه اندازه گیری می‌کند:۱)باورهای مثبت درباره ی نگرانی ( مانند نگرانی به من کمک مکند تا با مسائل مقابله کنم ).باورهای منفی دربارۀ نگرانی که با کنترل ناپذیری و خطر مرتبط هستند ( برای مثال,وقتی نگرانی ام شروع می شود نمی توانم جلوی آن را بگیرم ). ۳) اطمینان شناختی ضعیف ( برای مثال,حافظه ضعیفی دارم). ۴) لزوم کنترل افکار ( برای مثال,ناتوانی در کنترل افکارم نشانه ی ضعف من است) ۵) خوداگاهی شناختی( برای مثال به نحوه کارکرد ذهنم توجه زیادی دارم). سوالات برروی یک مقیاس لیکرتی از موافق نیستم=۱ تا کاملا موافقم=۴ پاسخ داده می شود. در پژوهشی محمدخانی و حسن آبادی اعتبار با روش آلفای کرونباخ ۹۰/۰ و اعتبار باز آزمایی برابر ۸۲/۰ به دست آمد. همسانی درونی برای این پرسشنامه در این پژوهش ۸۶/۰ به دست آمد.

 

۳-۱۰- مقیاس بعدی بدریخت انگاری بدن

 

این مقیاس دارای ۵سوال است ‌و نگرانی های فرد و رفتارهای تکراری که او در پاسخ به نگرانی ها ‌در مورد ظاهرش را انجام می‌دهد می سنجدبه هر سوال از ازمودنی خواسته می شود با بهره گرفتن از یک مقیاس ۵درجه ای (صفر=اصلا تا چهار=بیش از چند ساعت در روز)پاسخ دهد مجموع نمرات در این مقیاس ۲۰ می‌باشد همسانی درونی برای این پرسشنامه در این پژوهش۷۳%گزارش شده است.

 

۳-۱۱- مقیاس بعدی احتکار

 

مقیاس بعدی صفات احتکار شامل پنج سوال است که تجمع اشیا که به نظر افراد دیگربیش از حد است و مشکل در دور انداختن اشیا را می سنجد از ازمودنی خواسته می شود که به هر سوال با بهره گرفتن از یک مقیاس پنج درجه ای (صفر=اصلا تا چهار=بی نهایت)پاسخ دهد. دامنه نمرات این پرسشنامه صفر تا بیست می‌باشد ونمره بیش از هشت نشان دهنده تمایلات شدید احتکار است همسانی درونی برای این پرسشنامه در این پژوهش۷۹%گزارش شده است.

 

    1. – Body dysmorphic disorder ↑

 

    1. – Hoarding disorder ↑

 

    1. – Hair-Pulling Disorder (Trichotillomania) ↑

 

    1. – Skin picking Disorder (excoriation) ↑

 

    1. – Rachman ↑

 

    1. – Salkovskis ↑

 

    1. – Desilva ↑

 

    1. -Obsessive beliefs ↑

 

    1. – The Obsessive Coumpulsive cognitive Working Group ↑

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...