یکی از نکاتی که در سیاست گذاری و تدوین برنامه درسی در عصر اطلاعات و جهانی شدن باید مورد توجه متخصصان قرار گیرد پرورش خیال ورزی یا خلاقیت است . در واقع تعلیم و تربیت باید در کنار انتقال اطلاعات به سازماندهی متفاوت اطلاعات و بلکه بالاتر از آن به ابدع ویژگی های نوین ‌در مورد اطلاعات موجود روی آورد . ( باقری ، ۱۳۸۳ ) . آموزش بر پایه فناوری اطلاعات ، این امکان را به دانش آموزان می‌دهد که به صورتی فعال و نوآورانه بیندیشند و از این ایده ها به صورت مشترک استفاده کنند ( جلالی و عباسی، ۱۳۸۳ : ۲۲ ) .

 

یادگیری ارزیابانه : یادگیری به کمک فاوا دارای ویژگی شاگرد محوری و از نوع تشخیصی است . برخلاف فناوری های آموزشی غیر پویا از قبیل متون چاپی ، یادگیری مبتنی بر فاوا مسیرهای بسیار متفاوتی برای یادگیری و نقد دانش فراروی یادگیرنده می‌گذارد . فاوا به یادگیرندگان فرصت می‌دهد تا بیشتر از آنکه صرفا گوش دهنده و به یادآورنده ی درس ها باشند به جست وجو و اکتشاف بپردازند (تینیو ، ۲۰۰۲ ) . برنامه درسی باید بیش از گذشته به تقویت قابلیت های تفکر همچون تفکر نقاد اهتمام بورزد . ضرورت نگاه نقادی به اطلاعات و ممانعت از اینکه اطلاعات موجود در منابع الکترونیکی بدون چون و چرا پذیرفته شوند و جدی بودن این خطر که همه ی منابع اینترنتی قابل اعتماد و دارای اعتبار تلقی شوند ، از جمله دلایل توجه ‌به این نکته است ( مهر محمدی، ۱۳۸۳ : ۱۷۴ ) .

 

دانش آموزان باید یاد بگیرند تا به کمک فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی با دسترسی به منابع و اطلاعات متعدد در یک موضوع خاص به ارزیابی و غربال اطلاعات موجود پرداخته و صحت و سقم آن ها را بسنجند و فرضیات را از حقایق مسلم متمایز سازند .

 

۲-۲-۱۱-۴ ) نقش فاوا در سنجش و ارزیابی

 

از ابزارهای فاوا می توان به منظور سنجش و ارزیابی یادگیری های آموزشگاهی دانش آموزان و مهارت های آنان در به کارگیری و استفاده ی صحیح از این فناوری استفاده کرد . این ارزیابی که در شکل ۲-۵ نشان داده شده است به دو صورت انجام می پذیرد .

 

شکل ۲-۵ ) نقش فاوا در ارزیابی یادگیری

 

ارزیابی یادگیری

 

ارزیابی یادگیری آموزشگاهی

 

ارزیابی مهارت‌های کاربری فاوا

 

ارزیابی یادگیری های آموزشگاهی ( یادگیری دروس ) : می توان با شیوه های مبتنی بر فاوا هم به ارزیابی تکوینی یادگیرندگان و هم به ارزیابی تراکمی آن ها پرداخت. در ارزیابی تکوینی مراحل

 

    1. Global Village ↑

 

    1. Castells ↑

 

    1. می‌باشد مخفف عبارت فناوری اطلاعات و ارتباطات ۳ ↑

 

    1. Kozma ↑

 

    1. Ghavifekr ↑

 

    1. Amabile ↑

 

    1. Baer et al. ↑

 

    1. Shalley et al. ↑

 

    1. Elliot et al. ↑

 

    1. Lepper, Henderlong, & Gingras ↑

 

    1. Guskey ↑

 

    1. Rigby,Deci, Patrick, & Ryan ↑

 

    1. Smalmpx ↑

 

    1. Sulistyo-Basuki ↑

 

    1. Wilson ↑

 

    1. ZEF= Information and Communication Technologies for Development, the Center for Development Research, University of Bonn ↑

 

    1. Robertson ↑

 

    1. Schrum ↑

 

    1. Robertson ↑

 

    1. Schrum ↑

 

    1. Yaghoubi J. and Shamsayi ↑

 

    1. Yuen ↑

 

    1. Schrum ↑

 

    1. Yuen ↑

 

    1. Dowries ↑

 

    1. Wilson ↑

 

    1. Online ↑

 

    1. World Wide Web ↑

 

    1. Law et al ↑

 

    1. Lim and CHAI ↑

 

    1. Mumtaz ↑

 

    1. MURPHY & GRENVWOOD ↑

 

    1. MUMTAZ ↑

 

    1. TINIO ↑

 

    1. LIM & CHAI ↑

 

    1. Little ↑

 

    1. TAYLOR ↑

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...