فرضیه اول: با طبقه‏ بندی تجدید ارائه صورت سود و زیان در دو گروه متقلبانه و غیر متقلبانه، می‏توان رابطه معناداری بین سود تقسیمی و تجدید ارائه (به عنوان معیاری از گزارشگری متقلبانه) مشاهده کرد.

 

فرضیه دوم: با طبقه‏ بندی تجدید ارائه صورت سود و زیان در دو گروه متقلبانه و غیر متقلبانه، می‏توان رابطه معناداری بین سطح سود تقسیمی و تجدید ارائه (به عنوان معیاری از گزارشگری متقلبانه) مشاهده کرد.

 

۳-۴ مدل مورد استفاده برای آزمون فرضیه‌ها

 

در این تحقیق به منظوربررسی رابطه بین سیاست تقسیم سودشرکت‌هاوگزارشگری مالی متقلبانه ازرابطه لوجستیک (۱) استفاده شده است:

 

رابطه (۱)

 

P (Fraud)i,t = α۰ + α۱DIVi,t + α۲SIZEi,t + α۳ROAi,t + α۴FINi,t + α۵LEVi,t + α۶CFO_STDi,t + εi,t

 

همچنین،به منظوربررسی رابطه بین سطح سودتقسیمی وگزارشگری مالی متقلبانه ازرابطه لوجستیک (۲) استفاده شده است:

 

رابطه (۲)

 

P (Fraud)i,t= α۰ + α۱BDIVi,t + α۲SIZEi,t + α۳ROAi,t + α۴FINi,t + α۵LEVi,t + α۶CFO_STDi,t + εi,t

 

۳-۵ اندازه‌گیری متغیرهای تحقیق

 

متغیرهای تحقیق شامل سه بخش است. بخش اول دربرگیرنده تقلب در گزارشگری مالی به عنوان متغیر وابسته و بخش دوم شامل سود تقسیمی به عنوان متغیرمستقل و بخش سوم شامل اندازه شرکت، بازده دارایی‌ها، تأمین مالی خارجی، اهرم مالی شرکت و انحراف معیارجریان نقد عملیاتی طی دوره پنج ساله به عنوان متغیرهای کنترلی است.

 

۳-۵-۱ متغیرهای وابسته

 

متغیروابسته در این تقلب در گزارشگری مالی شرکت‌‌ها است که درادامه نحوه تعیین آن تشریح می‌شود. در این تحقیق متغیر وابسته، یعنی گزارشگری مالی متقلبانه (Fraud) به سه شکل زیر تعریف شده‏است، تا امکان انجام تحلیل‏های اضافی برای پژوهش‏گر ایجاد شود.

 

الف. در نخستین شکل تعریف گزارشگری مالی متقلبانه، گزارشگری مالی شرکت‏هایی که صورت‏های مالی آن ها در دوره های آتی تجدید ارائه شده‏است، متقلبانه در نظر گرفته می‏ شود. این نحوه تعریف گزارشگری مالی متقلبانه همگام با تحقیقاتی است که تجدید ارائه صورت‏های مالی را به عنوان کیفیت گزارشگری مالی در نظر گرفته‏اند. در این نحوه تعریف گزارشگری مالی به هیچ عنوان به انگیزه های تجدید ارائه صورت‏های مالی توجه نمی‏ شود. هدف از این نوع تعریف گزارشگری متقلبانه مقایسه و تحلیل نتایج تحقیق در برابر سایر پژوهش‏های داخلی است. بر این اساس متغیر وابسته تحقیق (Fraud) این گونه تعریف می‏ شود: درصورتی که شرکت صورت‏های مالی خود را در دوره آتی تجدید ارائه کرده‏باشد Fraud مقدار ۱ را اختیار خواهد کرد و در غیر این صورت (یعنی شرکت صورت‏های مالی خود را تجدید ارائه نکرده‏باشد) مقدار Farud صفر خواهد بود.

 

ب. در دومین حالت تعریف متغیر وابسته، به انگیزه های تجدید ارائه صورت‏های مالی توجه می‏ شود. ‌به این ترتیب شرکت‏هایی که صورت‏های مالی آن ها تجدید ارائه شده و بر اساس مدل برادستچر و همکاران (۲۰۱۲) این تجدید ارائه فرصت‏طلبانه طبقه‏ بندی شود، گزارشگری مالی این شرکت متقلبانه تلقی می‏ شود و متغیر وابسته تحقیق (Fraud) مقدار یک را اختیار خواهد کرد. در غیر این صورت مقدار متغیر وابسته صفر خواهد بود که شامل شرکت‏هایی خواهد بود که صورت‏های مالی خود را تجدید ارائه نکرده اند یا تجدید ارائه آن ها غیر متقلبابه طبقه‏ بندی شده‏است. مبنای آزمون فرضیه ‏های تحقیق این نحوه از تعزیف گزارشگری مالی متقلبانه خواهد بود.

 

ج. به منظور انجام تحلیل‏های اضافه در خصوص نتایج به دست آمده در خصوص فرضیه ‏های تحقیق، سومین تعریف از متغیر وابسته تنها بر شرکت‏های نمونه گزارشگری مالی غیر متقلبانه تمرکز خواهد کرد و نمونه تحقیق تنها شامل این گروه از شرکت‏ها خواهد بود. از آنجا که دلایل تجدید ارائه در نمونه غیرمتقلبانه نامشخص است و می‏تواند به دلایل متعددی حادث شده‏باشند، ممکن است نتایج به دست آمده در این گروه مضنون تلقی شود. از آنجا که در ادبیات تحقیق تأکید شده‏است در مواردی که مدیریت سود با افزایش درآمد شناسایی شده همراه است، احتمال بروز رفتار متقلبانه مدیریت سود، بیشتر است. ‌بنابرین‏، در این قسمت مشاهدات شرکت-سال موجود در نمونه غیرمتقلبانه در دو گروه مدیریت سود افزایشی و کاهشی طبقه‏ بندی شده‏اند.‏‏ شرکت‏هایی که در گروه غیر متقلبانه کاهشی قرار می‏ گیرند شرکت‏هایی هستند که سود اولیه از سود تجدید ارائه شده کمتر است. یعنی سود واقعی (تجدید ارائه شده) بیشتر از سودی بوده‏است که شرکت در ابتدا گزارش کرده‏است.شرکت‏هایی که در گروه غیر متقلبانه افزایشی قرار می‏ گیرند شرکت‏هایی هستند که سود اولیه از سود تجدید ارائه شده بیشتر است. یعنی سود واقعی (تجدید ارائه شده) کمتر از سودی بوده‏است که شرکت در ابتدا گزارش کرده‏است.‌به این ترتیب متغیر وابسته (Fruad) برای مشاهدات گروه کاهشی مقدار یک و برای مشاهدات گروه افزایشی ارزش صفر را اختیار خواهدکرد.

 

      1. متغیرهای مستقل

متغیرهای مستقل این تحقیق به شرح زیر است:

 

    • DIV: متغیر مجازی است. در صورتی که شرکت سود توزیع کرده باشد برابر با یک و در غیر این صورت برابر با صفر است.

 

  • BDIV: متغیر مجازی است. در این تحقیق شرکت‌ها هر ساله بر اساس نسبت سود نقدی، به صورت صعودی مرتب شده و به چهار گروه تقسیم می‌شوند. شرکت‌هایی که در چارک اول (یعنی شرکت‌هایی که جزء ۲۵% شرکت‌های با کمترین نسبت توزیع سود هستند) قرار می‌گیرند مقدار صفر و سایرشرکت‌ها مقدار یک را اختیار می‌کنند.

 

۳-۵-۲ متغیرهای کنترلی

 

ارتباط بین سود تقسیمی و گزارشگری مالی متقلبانه ممکن است تحت تأثیر محیط اطلاعاتی و خاص هر شرکت باشد که در این تحقیق به منظور افزایش دقت و قابلیت اتکاء، نتایج متغیرهای زیر کنترل شده‌اند:

 

    • SIZE=برای کنترل اثراتاندازه شرکت از لگاریتم طبیعی فروش استفاده می‌شود.

 

  • ROA=بازده دارایی‌ها که از تقسیم سود عملیاتی بر میانگین کل دارایی‌ها به دست می‌آید.

OP/((TAt-1+TA)/2)

 

  • FIN=تأمین مالی خارجی.

متغیرمجازی است،درصورتی که شرکت در طول سال تأمین مالی خارجی(بدهی جدید یا سهام منتشره جدید) داشته باشد و میزان آن ۲۰% یا بیشتر از میزان (بدهی یا سرمایه) موجود باشد برابربایک ودرغیراینصورت برابرباصفراست.

 

متغیرتأمین مالی خارجی یک متغیر مجازی است برای کنترل انگیزه‌ای تأمین مالی. برخی مطالعات بیان می‌کنند که دستیابی مکرر به بازار سرمایه انگیزه مدیران را برای مدیریت سود زیادمی‌کنددرحالی‌که سایر مطالعات می‌گویند که اهرم و سرمایه می‌تواندهزینه‌های نمایندگی را بکاهد و مانع رفتارهای فرصت‌طلبانه مدیران شود(ین و میائو، ۲۰۱۱).

 

  • LEV= اهرم مالی که از نسبت کل بدهی‏ها به کلدارایی‏های شرکت به دست می ‏آید.

ما نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام را برای کنترل اثر اهرم بر کیفیت سود به کار گرفتیم به طوری که (دیفوند و جیامبالوو[۶۲]، ۱۹۹۴) مدارکی ارائه می‌کنند که مدیران شرکت‌هایی که دارای اهرم بالاتری هستند درآمدهای خود را دستکاری می‌کنند تا از تعهدات بدهی شانه خالی کنند. درحالی که (بارتون و وایمر[۶۳]، ۲۰۰۴) شواهدی ارائه می‌کند که انگیزه مدیران جهت گزارشگری با کیفیت بالا با افزایش میزان بدهی‌ها زیادمی‌شود (ین و میائو، ۲۰۱۱).

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...