پایان نامه ارشد: بررسی رابطه بین رابطه ویژگیهای شخصیت و خودپنداره با کیفیت زندگی دانشجویان … |
1- 6- 1- 9- خود پنداره……………………………………………………………. 14
1- 6- 2- تعاریف عملیاتی…………………………………………………………. 15
1- 6- 2- 1- رواننژندی……………………………………………………………… 15
1- 6- 2- 2- برونگرایی……………………………………………………………… 15
1- 6- 2- 3- گشودگی……………………………………………………………… 15
1- 6- 2- 4- موافق بودن…………………………………………………………….. 15
1- 6- 2- 5- باوجدان بودن…………………………………………………………….. 16
1- 6- 2- 6- ویژگیهای شخصیتی…………………………………………………. 16
1- 6- 2- 7- کیفیت زندگی…………………………………………………………… 16
1- 6- 2- 8- خود پنداره …………………………………………………………….16
فصل دوم………………………………………………………………………….. 17
2- 1- پیشدرآمد فصل دوم………………………………………………………….. 18
2- 2- مبانی نظری پژوهش………………………………………………………….. 18
2- 2-1-پنج عامل بزرگ شخصیت……………………………………………………. 18
2- 2- 1- 1- ریشههای تاریخی الگوی پنج عاملی در صفات شخصیت…………….. 18
2- 2- 1- 2- مفهوم شخصیت، تعاریف و گستره آن…………………………………. 19
2- 2- 1- 3- ابعاد پنجگانه شخصیت……………………………………………….. 24
2- 2- 1- 3- 1- روانرنجورخویی(N)…………………………………………………… 24
2- 2- 1- 3- 2- برونگرایی (E)…………………………………………………………… 25
2- 2- 1- 3- 3- انعطافپذیری یا گشودگی نسبت به تجربه (O)………………………. 26
2- 2- 1- 3- 4- سازگاری (A)……………………………………………………………. 27
2- 2- 1- 3- 5- وظیفه شناسی ©…………………………………………………. 27
2- 2-2- خودپنداره ……………………………………………………………………..28
2- 2-2-1- خود چیست؟…………………………………………………………….. 28
2- 2- 2- 2- دیدگاه ویلیام جیمز……………………………………………………… 29
2- 2- 2- 3- دیدگاه كنش متقابل نمادی جورج مید……………………………… 30
2- 2- 2- 4- دیدگاه پدیدار شناختی سوزآنهارتر………………………………… 31
2- 2- 2- 5- دیدگاه رفتار به عنوان منبع خود ـ فهمی، دارلی بم…………………. 33
2- 2- 2- 6- دیدگاه شناختی ـ اجتماعی در زمینه خود…………………………… 34
2- 2- 2- 7- تاریخچه خودپنداره……………………………………………………… 35
2- 2- 2- 8- تعریف خودپنداره…………………………………………………………36
2- 2- 2- 9- خود پنداره به عنوان یك وضعیت مركزی……………………………….. 36
2- 2- 2- 10- ریشههای خود پنداره………………………………………………… 37
2- 2- 2- 11- ویژگیهای خود پنداره……………………………………………….. 39
2- 2- 3- کیفیت زندگی……………………………………………………………… 40
2- 2- 3- 1- چند نظریه دربارۀ کیفیت زندگی………………………………………. 42
2- 2- 3- 2- ابعاد کیفیت زندگی…………………………………………………….. 43
2- 3- پیشینه پژوهش………………………………………………………………. 44
2- 3- 1- پیشینه داخلی……………………………………………………………… 44
2- 3- 2- پیشینه خارجی……………………………………………………………… 47
2- 4- جمعبندی و نتیجهگیری………………………………………………………….. 48
فصل سوم…………………………………………………………………………….. 50
3- 1- پیشدرآمد فصل سوم………………………………………………………….. 51
3- 2- طرح پژوهش………………………………………………………………. 51
3- 3- روش پژوهش………………………………………………………………. 51
3- 4- جامعه آماری……………………………………………………………… 52
3- 5- نمونه مورد مطالعه…………………………………………………………….. 52
3- 6- روش نمونه گیری……………………………………………………………… 53
3- 7- معرفی متغیرها……………………………………………………………. 53
3- 8- ابزار پژوهش………………………………………………………………. 53
3- 9– شیوه اجرای پژوهش………………………………………………………… 55
3-10- روش تحلیل دادهها……………………………………………………………. 56
فصل چهارم………………………………………………………………………….. 57
4-1- پیشدرآمد فصل چهارم……………………………………………………… 58
4-2- یافته های توصیفی…………………………………………………………. 59
4- 3- یافته های مرتبط با فرضیهها ……………………………………………….67
4- 4- یافته های جانبی…………………………………………………………… 74
فصل پنجم…………………………………………………………………………. 76
5- 1- خلاصه یافته ها……………………………………………………………. 77
5- 2- بحث و نتیجهگیری…………………………………………………………. 77
5- 3- یافتههای جانبی…………………………………………………………. 83
5- 4- تبیین و تفسیر نتایج……………………………………………………… 83
5-5- پیشنهادهای مبتنی بر فرضیات…………………………………………. 83
5-6- محدودیت های پژوهش………………………………………………….. 85
5- 6- 1- محدودیتهای در کنترل محقق………………………………………… 85
5- 6- 2- محدودیتهای خارج از کنترل محقق………………………………….. 85
منابع فارسی…………………………………………………………………….. 87
منابع لاتین……………………………………………………………………….. 91
ضمائم………………………………………………………………………….. 95
پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-12)…………………………………………… 96
مقیاس خودپنداره راجرز………………………………………………………… 98
پرسشنامه فرم کوتاه NEO………………………………………………………
چکیده:
هدف از انجام پژوهش بررسی رابطه ویژگیهای شخصیت (مدل پنج عاملی) و خودپنداره با کیفیت زندگی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بود. این پژوهش با توجه به هدف از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه موردنظر دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه اسلامی واحد کرمانـشاه که در سال تحصیلی 94 – 1393 مشغول به تحصیل هستند را در بر میگیرد. که تعداد 391 نفر آزمودنی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانـشاه که در سال تحصیلی 94 – 1393 مشغول به تحصیل میباشد به عنوان نمونه به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند.برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخص آمار توصیفی که شامل فراوانی، میانگین، انحراف معیار میباشد و هم از شاخص آماری استنباطی که شامل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون است استفاده شده است. برای به دست آوردن دادهها از نرمافزار SPSS-19 استفاده گردید. در این پژوهش از سه ابزار که شامل: پنج عامل بزرگ شخصیت فرم كوتاه ، پرسشنامۀ خود پندارۀ راجرز و پرسشنامهی کیفیت زندگی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ویژگی شخصیتی و تعدادی از ابعاد کیفیت زندگی رابطه معنیداری وجود دارد، همچنین بین خود پنداره و ابعاد کیفیت زندگی رابطه معنیداری وجود دارد. برای پیشبینی کیفیت زندگی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و خودپنداره از روش تحلیل رگرسیون به شیوه گام به گام استفاده شد، نتایج نشان داد كه تحلیل رگرسیون معنادار میباشد، و ویژگیهای شخصیتی و خود پنداره توان پیشبینی کیفیت زندگی را دارند.
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- مقدمه
آنچه بیش از همه در نظریات روان شناسان در مباحث شخصیت مورد توجه قرارگرفته است تفاوتهای فردی است. یعنی ویژگیهایی که یک فرد را از فرد دیگر متمایز میکند هر انسان آمیزهای از سه ویژگی نوعی- فرهنگی- فردی را تشکیل میدهد. آلپورت[1] (1961) معتقد است شخصیت سازمان پویایی از سیستمهای روانتنی فرد است که رفتار و افکار خاص را تعیین میکند. ابعاد پنجگانه شخصیت شامل: روان رنجورخویی، برونگرایی، پذیرابودن، سازگاری، مسئولیتپذیری (جان[2]، 1990به نقل از پروین) میباشد. متغیر دیگر پژوهش حاضر خودپنداره است که تصویر روانی هر فرد و شامل تمام ادراکات فرد (ظواهر و ارزش و عقاید) است. که بر رفتار فرد تأثیر داشته و به زمانی که فرد از کلمه «من» استفاده میکند اشاره دارد (تنر[3]، 2000). به عبارت دیگر، خود پنداره دیدگاه کلی فرد نسبت به خود است و در برگیرنده همه نقاط مثبت و ضعف فرد است (مشرف[4] و همکاران، 2007). همچنین متغیر دیگر که رابطه ویژگیهای شخصیت و خودپنداره با آن سنجیده میشوند کیفیت زندگی است که ساواتزکی (2002) نیز درباره آن بیان میکند اصطلاح کیفیت زندگی اشاره به یک سازه چند بعدی میکند که در برگیرنده ی چشمانداز فرد از کیفیت کلی زندگی خود و سنجش آنها از مؤلفههای خاص کیفیت زندگی مثل : فیزیکی، روانشناختی و بهزیستی اجتماعی است. کیفیت زندگی برداشت و پنداری است که افراد از موقعیت شان در زندگی، در زمینه فرهنگی و ارزشهایی که به آن معتقدند، دارند و به اهداف، انتظارات، استانداردها و علایقشان وابسته است (فشارکی، میر، صفوی و فرهادی، 1390). سه بعد اساسی کیفیت زندگی مرتبط با سلامت شامل ابعاد فیزیکی، روانی و اجتماعی هستند که هر یک از آنها به زیر مجموعههای دیگر تقسیم میشوند. بعد فیزیکی به دریافت بیمار از تواناییهایش در انجام فعالیتها و وظایف روزانه که نیاز به صرف انرژی دارد اشاره میکند. بُعد روحی، جنبههای روحی و احساس سلامت روحی مانند افسردگی، ترس، عصبانیت، خوشحالی و آرامش را در بر میگیرد. بعد اجتماعی به تواناییهای فرد در برقراری با اعضای خانواده، همسایگان و همکاران و سایر گروههای اجتماعی مربوط میشود (فیضی، قاضی، دولتشاهی و نادیا حتمی، 1385).
خویشتن پنداری عبارت است از تصور و پنداری که فرد درباره کل وجود خود دارد. این تصور و پندار تمام ابعاد جسمانی، ذهنی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی را در بر میگیرد. تصور انسان در هر یک از زمینههای فوق، رفتار معین و مشخص را موجب میگردد. خویشتن پنداری حاصل تعامل عوامل متعددی از جمله نظر والدین، نظر دوستان و نظر معلمان میباشد و دید فرد را نسبت به جوانب خویش از جمله نگرشها، ارزشها، اهداف، تصورات جسمانی، ارزش شخصی و تواناییها را شامل میشود (شفیعآبادی، 1384).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-09] [ 07:34:00 ب.ظ ]
|