1- 6- 1- 9- خود پنداره……………………………………………………………. 14

 

1- 6- 2- تعاریف عملیاتی…………………………………………………………. 15

 

1- 6- 2- 1- روان‌نژندی……………………………………………………………… 15

 

1- 6- 2- 2- برون‌گرایی……………………………………………………………… 15

 

1- 6- 2- 3- گشودگی……………………………………………………………… 15

 

1- 6- 2- 4- موافق بودن…………………………………………………………….. 15

 

1- 6- 2- 5- باوجدان بودن…………………………………………………………….. 16

 

1- 6- 2- 6- ویژگی‌های شخصیتی…………………………………………………. 16

 

1- 6- 2- 7- کیفیت زندگی…………………………………………………………… 16

 

1- 6- 2- 8- خود پنداره …………………………………………………………….16

 

فصل دوم………………………………………………………………………….. 17

 

2- 1- پیش‌درآمد فصل دوم………………………………………………………….. 18

 

2- 2- مبانی نظری پژوهش………………………………………………………….. 18

 

2- 2-1-پنج عامل بزرگ شخصیت……………………………………………………. 18

 

2- 2- 1- 1- ریشه‏های تاریخی الگوی پنج عاملی در صفات شخصیت…………….. 18

 

2- 2- 1- 2- مفهوم شخصیت، تعاریف و گستره آن…………………………………. 19

 

2- 2- 1- 3- ابعاد پنج‌گانه شخصیت……………………………………………….. 24

 

2- 2- 1- 3- 1- روان‏رنجورخویی(N)…………………………………………………… 24

 

2- 2- 1- 3- 2- برون‏گرایی (E)…………………………………………………………… 25

 

2- 2- 1- 3- 3- انعطاف‏پذیری یا گشودگی نسبت به تجربه (O)………………………. 26

 

2- 2- 1- 3- 4- سازگاری (A)……………………………………………………………. 27

 

2- 2- 1- 3- 5- وظیفه‏ شناسی ©…………………………………………………. 27

 

2- 2-2- خودپنداره ……………………………………………………………………..28

 

2- 2-2-1- خود چیست؟…………………………………………………………….. 28

 

2- 2- 2- 2- دیدگاه ویلیام جیمز……………………………………………………… 29

 

2- 2- 2- 3- دیدگاه كنش متقابل نمادی جورج مید……………………………… 30

 

2- 2- 2- 4- دیدگاه پدیدار شناختی سوزآن‌هارتر………………………………… 31

 

2- 2- 2- 5- دیدگاه رفتار به عنوان منبع خود ـ فهمی، دارلی بم…………………. 33

 

2- 2- 2- 6- دیدگاه شناختی ـ اجتماعی در زمینه خود…………………………… 34

 

2- 2- 2- 7- تاریخچه خودپنداره……………………………………………………… 35

 

2- 2- 2- 8- تعریف خودپنداره…………………………………………………………36

 

2- 2- 2- 9- خود پنداره به عنوان یك وضعیت مركزی……………………………….. 36

 

2- 2- 2- 10- ریشه‌های خود پنداره………………………………………………… 37

 

2- 2- 2- 11- ویژگی‌های خود پنداره……………………………………………….. 39

 

2- 2- 3- کیفیت زندگی……………………………………………………………… 40

 

2- 2- 3- 1- چند نظریه دربارۀ کیفیت زندگی………………………………………. 42

 

2- 2- 3- 2- ابعاد کیفیت زندگی…………………………………………………….. 43

 

2- 3- پیشینه پژوهش………………………………………………………………. 44

 

2- 3- 1- پیشینه داخلی……………………………………………………………… 44

 

2- 3- 2- پیشینه خارجی……………………………………………………………… 47

 

2- 4- جمع‌بندی و نتیجه‌گیری………………………………………………………….. 48

 

فصل سوم…………………………………………………………………………….. 50

 

3- 1- پیش‌درآمد فصل سوم………………………………………………………….. 51

 

3- 2- طرح پژوهش………………………………………………………………. 51

 

3- 3- روش پژوهش………………………………………………………………. 51

 

3- 4- جامعه آماری……………………………………………………………… 52

 

3- 5- نمونه مورد مطالعه…………………………………………………………….. 52

 

3- 6- روش نمونه گیری……………………………………………………………… 53

 

3- 7- معرفی متغیرها……………………………………………………………. 53

 

3- 8- ابزار پژوهش………………………………………………………………. 53

 

3- 9– شیوه اجرای پژوهش………………………………………………………… 55

 

3-10- روش تحلیل داده‌ها……………………………………………………………. 56

 

فصل چهارم………………………………………………………………………….. 57

پایان نامه

 

 

4-1- پیش‌درآمد فصل چهارم……………………………………………………… 58

 

4-2- یافته های توصیفی…………………………………………………………. 59

 

4- 3- یافته های مرتبط با فرضیه‌ها ……………………………………………….67

 

4- 4- یافته های جانبی…………………………………………………………… 74

 

فصل پنجم…………………………………………………………………………. 76

 

5- 1- خلاصه یافته ها……………………………………………………………. 77

 

5- 2- بحث و نتیجه‌گیری…………………………………………………………. 77

 

5- 3- یافته‌های جانبی…………………………………………………………. 83

 

5- 4- تبیین و تفسیر نتایج……………………………………………………… 83

 

5-5- پیشنهادهای مبتنی بر فرضیات…………………………………………. 83

 

5-6-  محدودیت های پژوهش………………………………………………….. 85

 

5- 6- 1- محدودیتهای در کنترل محقق………………………………………… 85

 

5- 6- 2- محدودیتهای خارج از کنترل محقق………………………………….. 85

 

منابع فارسی…………………………………………………………………….. 87

 

منابع لاتین……………………………………………………………………….. 91

 

ضمائم………………………………………………………………………….. 95

 

پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-12)…………………………………………… 96

 

مقیاس خودپنداره راجرز………………………………………………………… 98

 

پرسش‌نامه فرم کوتاه NEO………………………………………………………

 

چکیده:

 

هدف از انجام پژوهش بررسی رابطه ویژگی‌های شخصیت (مدل پنج عاملی) و خودپنداره با کیفیت زندگی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بود. این پژوهش با توجه به هدف از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه موردنظر دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه اسلامی واحد کرمانـشاه که در سال تحصیلی 94 – 1393 مشغول به تحصیل هستند را در بر می‌گیرد. که تعداد 391 نفر آزمودنی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانـشاه که در سال تحصیلی 94 – 1393 مشغول به تحصیل می‌باشد به عنوان نمونه به صورت تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند.برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص آمار توصیفی که شامل فراوانی، میانگین، انحراف معیار می‌باشد و هم از شاخص آماری استنباطی که شامل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون است استفاده شده است. برای به دست آوردن داده‌ها از نرم‌افزار SPSS-19 استفاده گردید. در این پژوهش از سه ابزار که شامل: پنج عامل بزرگ شخصیت فرم كوتاه ، پرسش‌نامۀ خود پندارۀ راجرز و پرسش‌نامه‌ی کیفیت زندگی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ویژگی شخصیتی و تعدادی از ابعاد کیفیت زندگی رابطه معنی‌داری وجود دارد، همچنین بین خود پنداره و ابعاد کیفیت زندگی رابطه معنی‌داری وجود دارد. برای پیش‌بینی کیفیت زندگی بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و خودپنداره از روش تحلیل رگرسیون به شیوه گام به گام استفاده شد، نتایج نشان داد كه تحلیل رگرسیون معنادار می‌باشد، و ویژگی‌های شخصیتی و خود پنداره توان پیش‌بینی کیفیت زندگی را دارند.

 

فصل اول: کلیات پژوهش

 

1-1- مقدمه

 

آنچه بیش از همه در نظریات روان شناسان در مباحث شخصیت مورد توجه قرارگرفته است تفاوت‌های فردی است. یعنی ویژگی‏هایی که یک فرد را از فرد دیگر متمایز می‏کند هر انسان آمیزه‏ای از سه ویژگی نوعی- فرهنگی- فردی را تشکیل می‏دهد. آلپورت[1] (1961) معتقد است شخصیت سازمان پویایی از سیستم‌های روان‌تنی فرد است که رفتار و افکار خاص را تعیین می‌کند. ابعاد پنج‌گانه شخصیت شامل: روان رنجورخویی، برون‏گرایی، پذیرابودن، سازگاری، مسئولیت‌پذیری (جان[2]، 1990به نقل از پروین) می‌باشد. متغیر دیگر پژوهش حاضر خودپنداره است که تصویر روانی هر فرد و شامل تمام ادراکات فرد (ظواهر و ارزش و عقاید) است. که بر رفتار فرد تأثیر داشته و به زمانی که فرد از کلمه «من» استفاده می‌کند اشاره دارد (تنر[3]، 2000). به عبارت دیگر، خود پنداره  دیدگاه  کلی فرد نسبت به خود است و در برگیرنده همه نقاط مثبت و ضعف فرد است (مشرف[4] و همکاران، 2007). همچنین متغیر دیگر که رابطه ویژگی‌های شخصیت و خودپنداره با آن سنجیده می‌شوند کیفیت زندگی است که ساواتزکی (2002) نیز درباره آن بیان می‌کند اصطلاح کیفیت زندگی اشاره به یک سازه چند بعدی می‌کند که در برگیرنده ی چشم‌انداز فرد از کیفیت کلی زندگی خود و سنجش آن‌ها از مؤلفه‌های خاص کیفیت زندگی مثل : فیزیکی، روان‌شناختی و بهزیستی اجتماعی است. کیفیت زندگی برداشت و پنداری است که افراد از موقعیت شان در زندگی، در زمینه فرهنگی و ارزش‌هایی که به آن معتقدند، دارند و به اهداف، انتظارات، استانداردها و علایقشان وابسته است (فشارکی، میر، صفوی و فرهادی، 1390). سه بعد اساسی کیفیت زندگی مرتبط با سلامت شامل ابعاد فیزیکی، روانی و اجتماعی هستند که هر یک از آن‌ها به زیر مجموعه‌های دیگر تقسیم می‌شوند. بعد فیزیکی به دریافت بیمار از توانایی‌هایش در انجام فعالیت‌ها و وظایف روزانه که نیاز به صرف انرژی دارد اشاره می‌کند. بُعد روحی، جنبه‌های روحی و احساس سلامت روحی مانند افسردگی، ترس، عصبانیت، خوشحالی و آرامش را در بر می‌گیرد. بعد اجتماعی به توانایی‌های فرد در برقراری با اعضای خانواده، همسایگان و همکاران و سایر گروه‌های اجتماعی مربوط می‌شود (فیضی، قاضی، دولتشاهی و نادیا حتمی، 1385).

 

خویشتن پنداری عبارت است از تصور و پنداری که فرد درباره کل وجود خود دارد. این تصور و پندار تمام ابعاد جسمانی، ذهنی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی را در بر می‌گیرد. تصور انسان در هر یک از زمینه‌های فوق، رفتار معین و مشخص را موجب می‌گردد. خویشتن پنداری حاصل تعامل عوامل متعددی از جمله نظر والدین، نظر دوستان و نظر معلمان می‌باشد و دید فرد را نسبت به جوانب خویش از جمله نگرش‌ها، ارزش‌ها، اهداف، تصورات جسمانی، ارزش شخصی و توانایی‌ها را شامل می‌شود (شفیع‌آبادی، 1384).

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...