پایان نامه عملکرد شغلی کارکنان:محیط و عملکرد شغلی |
شرایط محیط و عملکرد شغلی:
محیط شغلی به صورت های مختلف میتواند عملکرد شغلی را تحت تأثیر قرار دهد . محیط میتواند اثر مثبت یا منفی برانگیزش کارکنان داشته باشد ، که این مسأله به افزایش یا کاهش تلاش کارکنان منجر میگردد . همچنین محیط میتواند به نحوی ساختارمند شود که عملکرد را تسهیل کند و این تسهیل از طریق فراهم نمودن زمینه برای سهولت انجام عملکرد تحقق پیدا کند ، یا میتواند موانعی ایجاد کند که با عملکرد تداخل پیدا کند . یک مطالعه نشان میدهد که بعضی از چیزهای ساده مانند اجازه دادن به کارکنان به گوش دادن به موسیقی ، عملکرد شغلی را بهبود می بخشد چون موسیقی تنش را کاهش میدهد (الدهام ، کامینگز ، میچل ، اشمیت و زوا ، 1995؛ به نقل از نواصر، 1387) .
ویژگی های شغل و عملکرد شغلی:
یکی از مؤثرترین تئوریهایی که ویژگی های شغلی را به عملکرد مرتبط می سازد ، تئوری ویژگی های شغلی هاکمن و الداهام است ( هاکمن و الداهام، 1980، 1976) این تئوری بر اساس این پیش فرض استوار است که مردم به وسیله ماهیت ذاتی تکالیف شغل برانگیخته میشوند . وقتی که شغل جذاب و مورد علاقه باشد، مردم به کارشان علاقه پیدا میکنند، انگیزش بالاتری پیدا میکنند و در نتیجه در سطح مطلوب عمل میکنند (شکرکن و همکاران ، 1380) .
سیستم های تشویقی و عملکرد شغلی:
یک راه ممکن برای افزایش عملکرد شغلی حداقل از لحاظ کیفی، سیستم های تشویقی است که کارکنان برای انجام هر واحد شغلی مورد پاداش قرار میگیرند . چنین سیستمی برای فروشندگانی که کمیسیون دریافت میکنند یا برای کارکنان کارخانه ها که بر اساس سیستم نظام کارمزدی کار میکنند ، به کار می رود. سیستم های تشویقی از طریق تشویق کارکنان به انجام فعالیتهای مفید برای سازمان انگیزش لازم را ایجاد میکنند . بیشتر این سیستم ها عملکرد شغلی را مورد تشویق قرار میدهند . اگرچه سیستم های تشویقی بهره وری را افزایش میدهند اما موفقیت آنها جهانی نیست . به عنوان مثال، یوکل و لاتام یافتند که نظام کارمزدی فقط بهره وری در یک گروه از سه گروه مورد مطالعه را افزایش داده است کاچ و فرنچ در مطالعه کلاسیک شان از کارکنان کارخانه ای نشان دادند که چگونه فشارهای همکاران در گروه های کاری توانسته است اثرهای سیستم کارمزدی را خنثی کند . حتی در یکی از کارخانه های مورد بررسی ، بهره وری کارکنان به دلیل فشارهای همکاران به نصف رسیده بود .
برای اینکه سیستم تشویقی مؤثر واقع شود باید به سه نکته توجه کرد . اول اینکه کارکنان باید قدرت افزایش بهره وری را داشته باشند . اگر کارکنان توانائی محدودی داشته باشند ، ارائه سیستم های تشویقی عملکرد آنها را افزایش نمیدهد . دوم اینکه کارکنان باید تشویق را بخواهند . همه افراد به خاطر پول یا پاداش های دیگری کار نمیکنند . در یک نظام تشویقی در کار، تشویق باید چیزی باشد که کارکنان آن را بخواهند . سرانجام اینکه اگر در محیط کار گرفتاریهای فیزیکی و روانشناختی وجود داشته باشد ، سیستم تشویقی کارساز نیست (شکرکن و همکاران ،1380) .
1 -Hakman & Oldham
2 -Jokull & Latham
3 -Kaach & French
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1400-03-05] [ 02:33:00 ب.ظ ]
|