دانلود پایان نامه:بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و پیاده سازی نظام مدیریت دانش در ستاد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) |
- قلمرو تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 13
فصل دوم
بخش اول
2-1 فرهنگ سازمانی
2-1-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 16
2-1-2 منشأ و چگونگی شكلگیری فرهنگ سازمانی………………………………………………………………………………………………………… 17
2-1-3 تعریف مفهومی فرهنگ سازمانی………………………………………………………………………………………………………………………….. 18
2-1-4 انواع فرهنگ سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 22
2-1-5 ابعاد فرهنگ سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 24
2-1-6 مدلهای فرهنگ سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………………………… 27
2-1-6-1 فرهنگ سازمانی از دیدگاه هافستد…………………………………………………………………………………………………………….. 27
2-1-6-2 فرهنگ سازمانی از دیدگاه شاین……………………………………………………………………………………………………………….. 28
2-1-6-3 فرهنگ سازمانی از دیدگاه هرسی- بلانچارد………………………………………………………………………………………………… 28
2-1-6-4 فرهنگ سازمانی از دیدگاه كویین………………………………………………………………………………………………………………. 29
2-1-6-5 فرهنگ سازمانی از دیدگاه دنیسون……………………………………………………………………………………………………………. 29
2-1-7 عوامل سازمانی تأثیرگذار بر فرهنگ سازمانی………………………………………………………………………………………………………… 34
2-1-8 مدیریت فرهنگ سازمانی……………………………………………………………………………………………………………………………………. 35
2-1-9 فرهنگ در سازمانهای قدرتمدار………………………………………………………………………………………………………………………… 37
2-1-10 تحقیقات انجام شده در رابطه با فرهنگ سازمانی………………………………………………………………………………………………… 39
بخش دوم
2-2 مدیریت دانش
2-2-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 42
2-2-2 تعاریف مفهوم داده، اطلاعات، دانش……………………………………………………………………………………………………………………… 43
2-2-2-1 مفهوم داده………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 43
2-2-2-2 مفهوم اطلاعات………………………………………………………………………………………………………………………………………… 44
2-2-2-3 مفهوم دانش…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 44
2-2-3 طبقهبندی انواع دانش………………………………………………………………………………………………………………………………………… 45
2-2-3-1 دانش از نظر نوناكا……………………………………………………………………………………………………………………………………. 46
2-2-3-2 دانش از نظر جورنا……………………………………………………………………………………………………………………………………. 46
2-2-3-3 دانش از نظر ماشلوپ………………………………………………………………………………………………………………………………… 47
2-2-3-4 دانش از نظر لیدنر……………………………………………………………………………………………………………………………………. 48
2-2-4 عناصر و ویژگیهای دانش…………………………………………………………………………………………………………………………………… 48
2-2-4-1 عناصر دانش……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 49
2-2-4-2 ویژگیهای دانش……………………………………………………………………………………………………………………………………… 50
2-2-5 دانش آفرینی در سازمان…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 53
2-2-6 تعریف مفهومی مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………………………………………….. 56
2-2-7 منشأ و چگونگی شكلگیری مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………………………… 57
2-2-8 اصول مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 61
2-2-9 اهداف مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 63
2-2-10 تئوریهای مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………………………………………………. 64
2-2-10-1 تئوریهای مدیریت دانش جامع………………………………………………………………………………………………………………. 64
2-2-10-2 تئوریهای مدیریت دانش تیمی………………………………………………………………………………………………………………. 66
2-2-10-3 تئوریهای مدیریت دانش جامعهگرا…………………………………………………………………………………………………………. 67
2-2-11 مؤلفههای مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………………………………………….. 68
2-2-12 مدلهای مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………………………………………………… 69
2-2-12-1مدل بویست…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 71
2-2-12-2 مدل شش بعدی……………………………………………………………………………………………………………………………………. 72
2-2-12-3 مدل نوناكا……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 73
2-2-12-4 مدل رن جانسون…………………………………………………………………………………………………………………………………… 76
2-2-14-5 مدل استیوهالس……………………………………………………………………………………………………………………………………. 77
2-2-13 موانع مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………………………………………………… 79
2-2-14 تحقیقات انجام شده در ارتباط با مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………….. 82
2-2-14-1 پژوهش گلد………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 82
2-2-14-2 پژوهش موهرمان……………………………………………………………………………………………………………………………………. 83
2-2-14-3 پژوهش ریگانز و مك اویلی…………………………………………………………………………………………………………………….. 84
بخش سوم
2-3 نیروی دریایی ج. ا. ا
2-3-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 86
2-3-2 نیروی دریایی ج. ا. ا…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 87
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
3-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 93
3-2 فرآیند اجرای تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 93
3-3 روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 94
3-4 جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 94
3-5 نمونه آماری و روش نمونهگیری………………………………………………………………………………………………………………………………. 95
3-6 روش گرداوری اطلاعات و تدوین پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………… 95
3-7 روایی و پایایی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 96
3-7-1 اعتبار (روایی) ابزار……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 97
3-7-2 قابلیت اعتماد (پایایی) ابزار………………………………………………………………………………………………………………………………… 97
3-8 روش تجزیه و تحلیل دادهها……………………………………………………………………………………………………………………………………. 98
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل دادهها
4-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 102
4-2 توصیف متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 102
4-2-1 نوآوری و خطرپذیری………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 102
4-2-2 رهبری………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 103
4-2-3 یكپارچگی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 104
4-2-4 حمایت مدیران………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 105
4-2-5 كنترل………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 106
4-2-6 هویت سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 107
4-2-7 سیستم پاداش…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 108
4-2-9 الگوهای ارتباطی………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 110
4-2-10 مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 111
4-3 آزمون فرضیههای تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………… 112
4-4 نتایج آزمون…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 113
4-5 نتایج فرضیات به طور خلاصه………………………………………………………………………………………………………………………………….. 120
فصل پنجم
نتیجهگیری و پیشنهادات
5-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 122
5-2 نتایج و خلاصه آمار توصیفی……………………………………………………………………………………………………………………………………. 122
5-2-1 خلاقیت فردی كاركنان………………………………………………………………………………………………………………………………………. 122
5-2-2 حمایت مدیران………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 122
5-2-3 هویت سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 122
5-2-4 سازش با پدیده تعارض………………………………………………………………………………………………………………………………………. 123
5-2-5 سیستم پاداش…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 123- 5-2-6 سبك رهبری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 123
5-2-7 سیستم كنترل…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 123
5-2-8 خطرپذیری……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 123
5-2-9 یكپارچگی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 124
5-2-10 الگوهای ارتباطی……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 124
5-3 نتایج و خلاصه آمار استنباطی…………………………………………………………………………………………………………………………………. 124
5-3-1 نتایج آزمون فرضیه اول………………………………………………………………………………………………………………………………………. 124
5-3-2 نتایج آزمون فرضیه دوم……………………………………………………………………………………………………………………………………… 124
5-3-3 نتایج آزمون فرضیه سوم…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 124
5-3-4 نتایج آزمون فرضیه چهارم………………………………………………………………………………………………………………………………….. 125
5-3-5 نتایج آزمون فرضیه پنجم…………………………………………………………………………………………………………………………………… 125
5-3-6 نتایج آزمون فرضیه ششم……………………………………………………………………………………………………………………………………. 125
5-3-7 نتایج آزمون فرضیه هفتم……………………………………………………………………………………………………………………………………. 125
5-3-8 نتایج آزمون فرضیه هشتم…………………………………………………………………………………………………………………………………… 126
5-3-9 نتایج آزمون فرضیه نهم……………………………………………………………………………………………………………………………………… 126
5-3-10 نتایج آزمون فرضیه دهم…………………………………………………………………………………………………………………………………… 126
5-4 پیشنهادات تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 127
5-4-1 پیشنهاداتی مبتنی بر نتایج آزمون فرضیهها………………………………………………………………………………………………………….. 127
5-4-2 پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده………………………………………………………………………………………………………………………….. 130
ضمایم …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 131
منابع …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 141
نمودارها
4-2-1 نمودار نوآوری و خطرپذیری در فرهنگ سازمانی……………………………………………………………………………………………………. 102
4-2-2 نمودار رهبری در فرهنگ سازمانی……………………………………………………………………………………………………………………….. 103
4-2-3 نمودار یكپارچگی در فرهنگ سازمانی………………………………………………………………………………………………………………….. 104
4-2-4 نمودار حمایت مدیران در فرهنگ سازمانی……………………………………………………………………………………………………………. 105
4-2-5نمودار كنترل در فرهنگ سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………………. 106
4-2-6 نمودار هویت در فرهنگ سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………………. 107
4-2-7 نمودار سیستم پاداش در فرهنگ سازمانی…………………………………………………………………………………………………………….. 108
4-2-8 نمودار پذیرش تضاد در فرهنگ سازمانی………………………………………………………………………………………………………………. 109
4-2-9 نمودار الگوهای ارتباطی در فرهنگ سازمانی………………………………………………………………………………………………………….. 110
4-2-10 نمودار مدیریت دانش……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 111
جداول
2-1-1 عوامل و ابعاد شكل دهندهی فرهنگ سازمانی……………………………………………………………………………………………………….. 25
2-1-2 فرهنگ از دیدگاه هرسی و بلانچارد……………………………………………………………………………………………………………………… 28
2-1-3 فرهنگ از دیدگاه كویین…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 29
2-1-4 مقایسهی تطبیقی مدلها و الگوهای ارتباطی…………………………………………………………………………………………………………. 34
2-2-1 انواع مختلف دانش در ساختارهای 5گانه مینزبرگ………………………………………………………………………………………………… 47
2-2-2 مؤلفههای مدیریت دانش از نگاه صاحبنظران……………………………………………………………………………………………………….. 69
2-2-3 تعامل دانش نهفته و صریح…………………………………………………………………………………………………………………………………. 74
2-2-4 مدل مدیریت دانش با توجه به ساختار كار…………………………………………………………………………………………………………… 76
3-1 نحوهی امتیاز بندی طیف لیكرت…………………………………………………………………………………………………………………………….. 96
3-2 جدول ضرایب آلفای كرونباخ…………………………………………………………………………………………………………………………………… 98
4-2-1 جدول فراوانی نوآوری و خطرپذیری……………………………………………………………………………………………………………………… 102
4-2-2 جدول فراوانی رهبری…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 103
4-2-3 جدول فراوانی یكپارچگی (ادغام)…………………………………………………………………………………………………………………………. 104
4-2-4 جدول فراوانی حمایت مدیران……………………………………………………………………………………………………………………………… 105
4-2-5جدول فراوانی كنترل…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 106
4-2-6 جدول فراوانی هویت سازمانی……………………………………………………………………………………………………………………………… 107
4-2-7 جدول فراوانی سیستم پاداش………………………………………………………………………………………………………………………………. 108
4-2-8 جدول فراوانی پذیرش تضاد………………………………………………………………………………………………………………………………… 109
4-2-9 جدول فراوانی الگوهای ارتباطی……………………………………………………………………………………………………………………………. 110
4-2-10 جدول فراوانی مدیریت دانش……………………………………………………………………………………………………………………………. 111
4-4-1جدول همبستگی بین نوآوری و مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………………. 113
4-4-2 جدول همبستگی بین حمایت مدیران و مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………. 114
4-4-3 جدول همبستگی بین هویت سازمانی و مدیریت دانش………………………………………………………………………………………….. 114
4-4-4 جدول همبستگی بین پذیرش تضاد و مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………….. 115
4-4-5 جدول همبستگی بین سیستم پاداش و مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………… 116
4-4-6 جدول همبستگی بین رهبری و مدیریت دانش……………………………………………………………………………………………………… 117
4-4-7 جدول همبستگی بین كنترل و مدیریت دانش……………………………………………………………………………………………………… 117
4-4-8 جدول همبستگی بین یكپارچگی و مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………… 118
4-4-9 جدول همبستگی بین الگوهای ارتباطی و مدیریت دانش……………………………………………………………………………………….. 119
4-4-10 جدول همبستگی بین الگوهای ارتباطی و مدیریت دانش……………………………………………………………………………………… 119
4-5-1 اعلام نتایج فرضیات به اختصار……………………………………………………………………………………………………………………………. 120
اشكال
1-1 اثر اطلاعات و دانش بر تصمیمگیری…………………………………………………………………………………………………………………………. 4
2-1-1 منبع و منشأ فرهنگ سازمانی……………………………………………………………………………………………………………………………… 17
2-1-2 پردههای فرهنگ از دیدگاه شاین…………………………………………………………………………………………………………………………. 21
2-1-3 فرایند مدیریت فرهنگ سازمانی………………………………………………………………………………………………………………………….. 36
2-2-1 تئوری مدیریت دانش جامعهنگر…………………………………………………………………………………………………………………………… 67
2-2-2 مدل عمومی دانش در سازمان…………………………………………………………………………………………………………………………….. 70
2-2-3 مدل بویست……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 71
2-2-4 مدل ششبعدی مدیریت دانش……………………………………………………………………………………………………………………………. 72
2-2-5 چارچوب مفهومی فرایند ایجاد دانش……………………………………………………………………………………………………………………. 73
2-2-6 مدل مبتنی برفرایندهای دانش……………………………………………………………………………………………………………………………. 78
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-09] [ 06:52:00 ب.ظ ]
|