۴- عواطف:

 

نوع احساس گیرنده پیام هنگام گرفتن پیام بر تفسیری که او از محتوای پیام می‌کند اثر می‌گذارد. احساسات شدید مثل اندوه و یا خوشحالی بیش از حد شبکه ارتباطی مؤثر را خدشه دار می‌کند. در این شرایط فرد نمی‌تواند بخردانه و معقول عمل کند و نوع قضاوت او بر پایه عاطفه [۶۹]و احساسات است. زبان کلام برای افراد مختلف معانی مختلف دارد. سن، میزان تحصیلات و زمینه فرهنگی سه متغیر مشخصی هستند که کلمه ها، معانی و مفاهیمی که ما برای این کلمات قائلیم را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در صورتی که می‌دانستیم هر یک از ما چه برداشت‌هایی از کلمات داریم مشکلات ارتباطی به پایین ترین حد خود می‌رسید.

 

۵- ارتباطات غیرگفتاری :

 

ارتباطات غیر گفتاری یکی از راه های مهمی است که افرد بدان گونه پیام‌های خود را مخابره می‌کنند . ولی تقریبا همیشه ارتباط گفتاری با ارتباط غیر گفتاری(غیر کلامی ) همراه است . در صورتی که طرفین ارتباط توافق کامل با یکدیگر داشته باشند به گونه‌ای رفتار می‌کنند که رفتار یکدیگر را تقویت می‌کنند ولی هنگامی که ارتباطات غیرگفتاری با پیام‌ها سازگار نیست دریافت کننده پیام دچار سردرگمی می‌شود و نمی‌داند پیام واقعی چیست.

 

۶- ادراک :

 

هر فرد حوادث را برحسب زمینه فرهنگی، اجتماعی و روانی مختص به خود درک می‌کند. ادراک [۷۰]فرد از یک پدیده ممکن است با ماهیت واقعی آن متفاوت باشد، از طرفی هر پدیده واحد ممکن است به وسیله افراد مختلف به صور گوناگون درک شود . همچنین فهم و درک یک پدیده واحد می‌تواند از راه‌ها و طریقه‌های مختلفی انجام گیرد. ادراک فرد با نیازهای شخصی رابطه نزدیک دارد و به طور کلی امری است فردی و منحصر به فرد که نمایانگر تمام یا قسمتی از موقعیت آن گونه که فرد می‌بیند می‌باشد.

 

۷- پارازیت [۷۱]و جملات بی سر و ته در ارتباطات مانع پویایی [۷۲]روابط می‌شود.

 

۸- شایعه :

 

شایعه [۷۳]یکی دیگر از عواملی است که در سازمان ایجاد تنش می‌کند. شایعه پیامی است که در بین مردم رواج می‌یابد. ولی واقعیت‌ها آن را تأیید نمی‌کنند. شایعه زمانی رواج می‌یابد که مردم مشتاق خبر باشند ولی نتوانند آن را از منبعی موثق دریافت کنند. راه‌های کاهش شایعه در سازمان عبارتند از اطلاع رسانی، برگزاری جلسات حضوری و گفت و شنود، استقرار نظام پیشنهادها در سازمان، توجه ملموس به امنیت خاطر شغلی کارکنان، تلفیق سازمان رسمی و غیر رسمی، خنثی کردن شایعه و آموزش‌های اخلاقی.

 

۹- زبان :

 

زبان نیز ممکن است به مانعی بر سر راه ارتباطات تبدیل شود. مدیر باید ساختار پیام را به گونه‌ای

 

در آورد که روشن و واضح باشد. همچنین کلمات باید با دقت انتخاب شوند و زبان در خور فهم شخص گیرنده باشد.

 

۱۰- گوش دادن :

 

گوش دادن می‌تواند ارتباطات را بهبود داده و تنش‌ها را بکاهد. گوش دادن شنیدن نیست. گوش دادن یعنی به صورت فعال به دنبال معنی و مقصود گشتن در حالی که شنیدن یک اقدام غیر فعال است. هر گاه مدیر به کسی گوش می‌دهد مغز او نیز در حال تجزیه و تحلیل [۷۴] و مصرف انرژی است.

 

۱۱- در صورتی که ‌در مورد مسئله‌ای آشفته و دچار احساسات شویم نمی‌توانیم پیام‌ها را به شکل صحیح دریافت و ارسال کنیم. بهترین راه این است که چنانچه دچار احساسات شدیم اندکی تأمل نماییم و صبر کنیم تا به وضع عادی برگردیم .

 

۲-۱-۱۶-۱ – چگونگی حذف موانع ارتباطی در سازمان :

 

از آنجایی که در هر سازمان، مدارهای ارتباطی متعدد و متنوعی وجود دارد که اغلب به هم پیوسته و مرتبط هستند ،موجب پیچیدگی ارتباطات گشته و در نتیجه امکان سوتعبیر و تفسیر را می افزاید(فخیمی ،۱۳۷۹).

 

به منظور حذف موانع ارتباطی سازمان ابتدا بایدفرایند پیچیده ارتباطی و صحت تشریح علائم را شناخت ضمن آنکه در جهت به حداقل رساندن ‌سوء تفاهم، باید در فهم و تفسیر موانع اصلی ارتباطات نیز کوشید توجه به موارد زیر در حذف موانع ارتباطی مفید است (فخیمی ،۱۳۷۹) :

 

۱- درجه اثربخشی ‌و کارایی کمبودها و نارسائیهای سیستم ارتباطی رابا استفاده از بازخور می توان بهبودبخشید.

 

۲- در مطالعه ارتباطات بین افراد باید به عوامل روانی ،فرهنگی ،معانی و غیره توجه نمود .

 

۳- موانع عمده ارتباطات بین افراد، تمایز ادراکی ،ارزش‌های فرهنگی، معانی (زبان) انگیزه ها و پارازیت است .

 

بخش دوم

 

مدیریت دانش

 

۲- ۲- مقدمه :

 

امروز در روزگاری زندگی می‌کنیم که که عصر انفجار اطلاعات است. همه روزه با حجم وسیعی از داده‌آموزش‌ها و اطلاعات پیرامون خود مواجه هستیم. اما حلقه‎ی مفقوده‎ی عصر ما دانش است. رشد روز افزون داده در شاخههای مختلف صنعت و علوم باعث شده است تا از کامپیوتر و علوم مربوط به آن جهت پردازش این حجم بالا از دادهها استفاده شود. هدف از پردازش دادهها، استخراج دانش از آن ها به گونهای است که بتوان در کاربردهای دیگر از آن ها استفاده نمود. در دسته بندی ای که از سوی صاحب نظران کسب و کار ارائه گردیده ، دهه ۱۹۸۰ را دهه جنبش کیفیت (تأکید بر اینکه برای دستیابی به کیفیت بهتر ،همه کارکنان باید از قدرت فکری خود بهتر استفاده کنند )، دهه ۱۹۹۰ را دهه مهندسی مجدد (استفاده از فناوری برای بهبود فرایندهای کسب و کار و کاهش هزینه ها) و دهه ۲۰۰۰ را دهه مدیریت دانش لقب داده‌اند . (فتحیان وقوامی فر ،۱۳۸۴).

 

مدیریت دانش در پی ایجاد ارزش از طریق دارایی های نا محسوس سازمان می‌باشد .بسیاری از سازمان‌ها برای تسهیل در فرایند به اشتراک گذاری و ادغام دانش به طراحی سیستم های مبتنی بر رایانه می پردازند . باید توجه داشت که برای این کار تنها استفاده از تکنولوژی های رایانه ای در مدیریت دانش کافی نمی باشد ، کاربران سیستم مدیریت دانش می دانند که کارکنان و فرهنگ کار ، دیگر عوامل تعیین کننده در موفقیت یا شکست اجرای سیستم مدیریت دانش محسوب می‌شوند . توجه به ورودی هایی چون توجه ، انگیزه ، تعهد ، خلاقیت ، نوآوری برای توضیح مناسب خروجی های عملکرد سازمان ضروری است . اما اغلب مدیران در فهم جنبه‌های عملی مدیریت دانش با چالش های مختلفی روبرو هستند . (شریف زاده بودلایی،۱۳۸۷ )

 

بر خلاف سازمان های گذشته ، سازمان های امروزی دارای تکنولوژی پیشرفته بوده و نیازمند تسخیر ، مدیریت و بهره برداری از دانش و اطلاعات به منظور بهبود کارایی ، مدیریت و پیگیری تغییرات پایان ناپذیر هستند . دانش ، ابزار قدرتمندی است که می‌تواند تغییرات را در جهان به وجود آورده و نوآوری ها را ممکن سازد.

 

۲-۲-۱- مدیریت دانش :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...